• Moklutte

    Skaffa första barnet- hjärtat vill men hjärnan säger nej.

    Hej!

    Jag har tidigare gjort trådar på familjeliv där jag skrivit om min barnlängtan under tiden jag studerade på universitetet. Jag kom väl ungefär fram till att det bästa vore att plugga färdigt och få en fast tjänst innan barn kom på fråga.
    Nu har jag tagit min examen, hunnit jobba ett tag och precis fått en fast tjänst på DN statlig myndighet med bra lön och andra förmåner.
    Jag och min kille har vart ihop i fyra år, vi har köpt ett radhus strax utanför stan och har, utöver en del renoveringar som kvarstår, ett ganska ordnat liv.

    Jag har längtat efter barn väldigt länge nu, jag är 25 år och började längta på riktigt vid typ 23. Alltså 2,5 år av olidlig längtan, medan min hjärna och samhällets normer säger åt mig att vänta i 5 år till. Den tanken gör mig så olycklig, jag skulle vilja ha det där barnet hos mig helst igår och då känns minsta väntan olidlig.

    Min sambo säger inte så mycket egentligen, jag vet att han längtar men att det astidigt skrämmer honom. Jag tror inte heller att han någonsin blir helt "redo", utan att barnet nog behöver bli till först för hans del.

    Snälla nån, jag känner mig helt ensam i detta och vänder mig därför hit där jag kan få vara anonym och höra era tankar.

    Jag undviker helst kommentarer om att "jag kanske inte ens kan få barn" och "att det inte går att planera hur som helst". Jag tar sådant som det kommer.

  • Svar på tråden Skaffa första barnet- hjärtat vill men hjärnan säger nej.
  • Moklutte
    Drottningen1970 skrev 2022-05-02 08:07:40 följande:

    Varför har du fått för dig att samhällets normer säger att du ska vänta till 30?


    Jag har inte "fått för mig" någonting.. Börja med att titta på snittåldern för förstföderskor i Uppsala/Stockholm där jag bor, 30+ för kvinnor. Sedan också utifrån hur människor pratar om detta, "du ska ha rest, gjort karriär, köpt hus, sparat en massa pengar, stabil relation, livserfarenhet och personlig mognad". Jag säger inte att det ÄR så det MÅSTE vara, men det är så majoriteten resonerar. Och hur ska man ha hunnit uppnå allt detta innan 30 som vanlig dödlig?

    Det finns såna fruktansvärda fördomar om ungt föräldraskap, och det är klart att man har det i åtanke som ung kvinna. Nu vill ni säker skriva "men bry dig inte om vad andra tycker", det är betydligt lättare sagt än gjort.
  • Drottningen1970
    Moklutte skrev 2022-05-02 08:59:59 följande:
    Jag har inte "fått för mig" någonting.. Börja med att titta på snittåldern för förstföderskor i Uppsala/Stockholm där jag bor, 30+ för kvinnor. Sedan också utifrån hur människor pratar om detta, "du ska ha rest, gjort karriär, köpt hus, sparat en massa pengar, stabil relation, livserfarenhet och personlig mognad". Jag säger inte att det ÄR så det MÅSTE vara, men det är så majoriteten resonerar. Och hur ska man ha hunnit uppnå allt detta innan 30 som vanlig dödlig?

    Det finns såna fruktansvärda fördomar om ungt föräldraskap, och det är klart att man har det i åtanke som ung kvinna. Nu vill ni säker skriva "men bry dig inte om vad andra tycker", det är betydligt lättare sagt än gjort.
    Även om man i storstadsregionerna ofta skaffar barn efter 30, så är inte det samma sak som att man räknas som ung förälder om man skaffar barn vid 27.
    Det argumentet sitter enbart i ditt huvud och så bekymrad om vad andra eventuellt ska tycka kan man inte vara om man ska vara mogen för föräldraskap. Du har ju stabil partner, jobb och hus och hela baletten redan. Ingen kommer att tycka nåt. Alls.

    Nöten att knäcka är väl snarare att du och din partner inte har samma schema.
  • Moklutte
    Drottningen1970 skrev 2022-05-02 09:23:32 följande:
    Även om man i storstadsregionerna ofta skaffar barn efter 30, så är inte det samma sak som att man räknas som ung förälder om man skaffar barn vid 27.
    Det argumentet sitter enbart i ditt huvud och så bekymrad om vad andra eventuellt ska tycka kan man inte vara om man ska vara mogen för föräldraskap. Du har ju stabil partner, jobb och hus och hela baletten redan. Ingen kommer att tycka nåt. Alls.

    Nöten att knäcka är väl snarare att du och din partner inte har samma schema.
    Att dra en paralell mellan att jag bryr mig om vad min omgivning tycker och tänker om ett eventuellt föräldraskap med min personliga mognad och förmåga att bli mamma kändes ganska skev. Jag skulle nog våga säga att mer eller mindre alla bryr sig om vad andra ska tycka och tänka om saker, det handlar väl snarare om hur stort utrymme man ger det och hur öppen man vågar vara om det.

    Ja självklart är det något vi ska vara helt överens om, jag och min partner. 
  • jellyfishh

    Skriv en lista med fördelar/nackdelar i respektive ålder och känn efter sedan vad som är viktigt för dig och mindre viktigt. 

    Ingen kommer bry sig om du är 25 år (är ju inte direkt superungt för första barnet) och skaffar barn om du har alla förutsättningar för det. Du gör som DU vill för i slutändan kommer okända människor och samhällets "normer" inte vara det du tänker på när du har ditt barn. 

    Tänk också att äldre kvinnor = minskad fertilitet. 
    Du vet inte hur lång tid det kommer ta att bli gravid, kanske upp till 1 år, kanske längre, kanske behövs hjälp från vården. Vill man ha syskon och t.ex längre åldersskillnad så har man större valmöjligheter om man börjat tidigare istället för att stressat behöva krysta ut en efter en.

  • hobbe87

    Skaffade första vid 29 år! Nu i efterhand önskar jag att vi hade kört på tidigare! Yngre föräldrar mer energi åt barnen ??

  • Mimosa86

    Vad är problemet? Nu har ett ordnat liv och rätt ålder. Kör!! Varför ska ni vänta 5 år till?? Vänta på vaddå?

    Vi lever bara ett liv. var kapten över ditt liv och skor i vad andra väljer att göra.

  • Lönnsirap

    Jag tänker att det inte är så smart att kasta sig ut i föräldraskap när man "nyss kom på att man ville", men att det är fullständigt rimligt när man har boende, utbildning, medförälder och jobb.

    Hur man än gör har man rumpan bak!

    Det är 9 månaders leverans på barn.  Plus de månader som faktiskt kan vara månader då ni inte blir gravida. Folk kommer troligtvis tycka du är ung, men biologiskt är du faktiskt inte det..... 

  • hobbe87
    Mimosa86 skrev 2022-05-02 11:01:27 följande:

    Vad är problemet? Nu har ett ordnat liv och rätt ålder. Kör!! Varför ska ni vänta 5 år till?? Vänta på vaddå?

    Vi lever bara ett liv. var kapten över ditt liv och skor i vad andra väljer att göra.


    Helt rätt 
  • cosinus

    Ser inte problemet. Är väl bara att köra på.

    Jag var 26 (skulle fylla 27) när min äldsta föddes. Bodde i sthlm då och är högutbildad så var ju under snittet där och då men samtidigt så backar man 40 år så är det ju verkligen inte ungt.

    Nu är min äldsta på gymnasiet och jag har inte en dag ångrat att jag fick barn när jag fick det. 

Svar på tråden Skaffa första barnet- hjärtat vill men hjärnan säger nej.