Inlägg från: Anonym (Autistisk mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autistisk mamma)

autism partner

Jag är en autistisk mamma med en autistisk dotter, och en frisk son. Ser helt ärligt inga problem alls med det. Jag har levt med autism i hela mitt liv, det är den enda verkligheten jag känner till och jag har spenderat hela mitt liv till att anpassa alla situationer efter mina egna behov. Har varit gift med min friska make i över 15 år, vi har ett lyckligt och högt funktionellt äktenskap. 
    Min dotter kräver, precis som jag vid den åldern mycket extra hjälp i vardagen. Jag vågar ta hjälp från samhället, det är nog det viktigaste jag gör. Hon har en egen pedagog i skolan men går i vanlig klass, hon har hjälpmedel hemma för talsvårigheter och förståelse som vi tagit fram med en logoped, vi får ekonomiskt stöd av Försäkringskassan, har en kontaktsjuksköterska som vi träffar tätt osv osv. 
    Vi som är autistiska kan med rätt förutsättningar (och givet att nedsättningen inte är för kraftig) bli högfungerande i samhället. Vi är inte på något sätt hopplösa, bara lite annorlunda. 
    Glad att min make aldrig tvekade en sekund på att skaffa barn med en autistisk kvinna (eller backade när det första barnet själv fick samma diagnos)

Svar på tråden autism partner