fornminne skrev 2022-05-13 00:05:29 följande:
Marias poäng är ju en undran gällande hur mycket din man anstränger sig för att er relation ska fungera. För att förstå dig och dina perspektiv. För det är väl inte bara du som ska anstränga dig och anpassa dig? Det är ingen sund relation.
Sen kanske vissa saker tar längre tid för din man pga hans svårigheter. Han kanske behöver träna mer på inlevelseförmåga och kompromisser än vad du behöver göra. Det är helt ok. Vi har alla både styrkor och svagheter. Du har säkert egenheter och han är säkert bra på annat.
Men kommunikation är A och O i ett förhållande och det kan inte bara hänga på dig. Att börja anpassa sig för mycket är en klassisk kvinnofälla, det är därför jag och flera andra höjer ett varningens finger, även om det kanske inte är vad du vill höra.
Även människor med autism eller autistiska drag, kan ha sunda och kärleksfulla relationer. Men diagnosen är aldrig ett frikort för att bete sig illa eller inte anstränga sig i relationen. Då ska man kanske inte vara i en relation. Ett förhållande är ingen mänsklig rättighet.
Tack, precis så menar jag. Och jag vill verkligen förtydliga att jag inte förespråkar skilsmässa eller något annat drastiskt för TS, bara att hon måste ha ögonen öppna för att båda vill lösa konflikter genom kompromisser, att båda vill förstå den andre för just nu låter det inte som att mannen ens tänker på hur han kan ändra sig.
Självklart har alla rätt till ett förhållande och de i tråden som skriver om lyckliga förhållande med autister beskriver en partner som försöker förstå, som vill kompromissa även om det kanske tar längre tid men en av nackdelarna med diagnosen är väl just att det kan bli fyrkantigt och att det endast finns ett facit och då blir det sällan ett långvarigt förhållande.