Anonym (Orolig) skrev 2022-05-03 20:04:30 följande:
Hej Signe, tack för ditt svar! Hur gjorde du med föräldraledighet och hur har det funkat? Hur tog medarbetarna detta?
Alla medarbetarna var glada då det kände till att vi hade kämpat i många år. Tyvärr fick jag komplikationer rätt tidigt. Gick på en kontroll över lunchen, hade möten efteråt men jag kom inte tillbaka förrän 2 år senare. Så chocken var nog mest att jag försvann plötsligt snarare än att jag skulle på föräldraledighet. Jag hanterade det hela att med trygg hand lämna över allt till min chef och de klarade ut den oväntade situationen.
När jag väl kom hem efter 3 månader på sjukhuset så var jag föräldraledig i lite mer än 1,5 år på 100%, ett beslut jag är så nöjd med. Sedan jobbade jag 100% direkt när pappan var hemma 6 månader och nu arbetar jag 90% så att mitt barn slipper långa dagar på förskolan. Det är tajt och helt ärligt har inte mina arbetsuppgifter minskat i korrelation med arbetstiden men det funkar än så länge.
Gör det som känns rätt för dig och inte vad som förväntas av dig. Det är ingen som tackar dig senare för att du stressade igenom en föräldraledighet. Passar det dig bäst att du börjar jobba efter t.ex. 6 månader så gör du det. Var dig själv närmast i valen kring din familjebildning.