Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Rätt till deltid ?

Jag tänker spontant att det är mycket bättre att jobba 7-14 än 8-15.

Ofta brukar barn vara rätt morgonpigga och det spela dem ingen roll om de börjar kl 6 eller kl 7. Mitt ena barn mådde mycket bättre av att komma tidigt till förskolan och äta frukost där, än att komma efter att de andra redan börjat leka med varandra.

Slutar du kl 14 blir det långa härliga eftermiddagar tillsammans, som kan anpassas efter hur trött barnet är.

Generellt gäller som sagts ovan, att du bestämmer så länge det inte påverkar verksamheten allvarligt. Det kan finnas en poäng för arbetsgivaren att det inte går att ta in en vikarie en timma på morgonen, så frågan är om verksamheten kan drivas utan dig, annars kan ev arbetsgivaren få rätt i ditt fall.

• Anonym (a)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 10:43:14 följande:
    Kan inte lämna tidigare än kl 7 - dom öppnar då
    Är det privat förskola?

Jag har aldrig hört talas om en förskola som öppnar så sent.
  • Anonym (a)

Om förskolan vägrar öppna tidigare kanske du ändå måste söka dig till en annan förskola? Hur många år har du tänkt jobba 75%? Annars har du ju normalt arbetstid från kl 7.

• Anonym (a)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 10:59:59 följande:
    Privat 7-17.30
    Hur tänkte du när du valde en förskola som inte har öppet efter dina arbetstider?
  • Anonym (a)

Hur långt har du till jobbet från förskolan? Kanske du kan börja jobba 7:30?

• Anonym (a)
    Anonym (C) skrev 2022-05-04 11:21:14 följande:
    Tror inte de har rätt att säga nej.
    kontakta kommunen och fråga vad som gäller för privata förskolor. Även dessa har lagar och regler att förhålla sig till och öppettider för föräldrars behov bör ligga inom dessa.
    Å andra sidan är det kanske inte så bra att ha sitt barn på en förskola där rektorn är sur och personalen som tvingas jobba från 6:30 av den anledningen inte gillar TS och hennes barn.

Vi valde bort en bra förskola i vår närhet pga deras begränsade öppettider. Som jag förstår det har barnet inte börjat förskolan än, så nu är rätt tid att byta.
  • Anonym (a)
    Anonym (Flaw) skrev 2022-05-04 11:42:35 följande:
    Det vore högst oprofessionellt att resonera så. För det första så ska föreståndare/chef aldrig uttrycka sig så att personal ens tänker i de banorna att något enskilt barn är "skyldig" till att deras arbetstid förläggs på annat vis.
    Javisst är det så, men eftersom TS uppfattade att "hon blev skitsur" över en enkel fråga om att öppna tidigare, så låter det inte lovande.
  • Anonym (a)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 21:02:17 följande:
    jag kan förstå att det på PAPPRET funkar med 9-16 men i realiteten
    måste jag lämna 07.45-08.00 då dom har samling 08.00
    samt jag kan hämta 16.30-16.40 om jag slutar 16.00
    Jag tycker det är långa dagar för ett barn som inte ens fyllt 2 år i augusti
    ääven om det bara är 3 dagar i veckan det blir så. kanske är hönsmamma
    men detta är nytt för mej.
    Väntar på svar från han på facket som skulle ha kontaktat jobbet idag.
    Kanske du kan jobba 8:30-15:30?
    Måste det vara hela timmar?
Svar på tråden Rätt till deltid ?