• MagganTop

    Ni som fått minst två barn

    Vad skiljde sig åt i graviditeten och förlossning? Hade ni likvärdiga symtom eller skiljde det sig åt som dag/natt? När syntes magen jämfört med första barnet?

    vet att alla graviditeter och barn är olika, men kul att få höra era erfarenheter (jag väntar tvåan nu) Glad

  • Svar på tråden Ni som fått minst två barn
  • Anotherone

    För mig var det extremt lika. Inget illamående, trött som ett as mellan ca 10-13 veckor, båda kom ca 2v efter beräknad förlossning.  Det var bara en sak som skilde och det var att jag led av en väldigt jobbig nästäppa med nr 2, och det lossnade inte förrän efter att han var född. 

  • MagganTop
    Anotherone skrev 2022-05-06 23:26:35 följande:

    För mig var det extremt lika. Inget illamående, trött som ett as mellan ca 10-13 veckor, båda kom ca 2v efter beräknad förlossning.  Det var bara en sak som skilde och det var att jag led av en väldigt jobbig nästäppa med nr 2, och det lossnade inte förrän efter att han var född. 


    Tack för ditt svar Glad fick du barn av samma kön? Jag kände mig knappt gravid med första så ska bli spännande o se om/hur dessa skiljer sig åt 
  • Anonym (Bella)

    Med andra barnet mådde jag mer illa och hade mycket värre foglossning, men slapp yrseln som jag hade med första. Jag var också förfärligt trött med tvåan, men det är svårt att säga om det var graviditeterna som skilde sig eller om tröttheten berodde på att det inte gick att vila på dagarna på samma sätt som med första och att jag sov dåligt på nätterna eftersom ettan väckte mig stup i kvarten. 


    Båda förlossningarna gick fort, den andra mycket fort. Klarade mig mycket bättre från skador vid andra förlossningen. 

  • Anonym (E.N)

    Mina graviditeter skiljde sig åt mycket.

    Med första (pojke) mådde jag bara lite illa och kräktes några enstaka gånger och jag var inte känslig för kaffe och starka dofter, men mot slutet var graviditeten tuff med foglossning. Gick endast upp litegrann i vikt mot slutet av graviditeten. 

    Med andra (flicka) mådde jag jättelilla och kräktes många gånger fram till vecka 18. Jag blev illamående av kaffe och starka dofter. Hade knappt någon foglossning och det var inte så tungt mot slutet av graviditeten utan den här gången var det jobbigast i början av graviditeten och jag gick upp mycket i vikt under de 12 första veckorna. 

  • Anonym (E.N)
    MagganTop skrev 2022-05-06 23:28:36 följande:
    Tack för ditt svar Glad fick du barn av samma kön? Jag kände mig knappt gravid med första så ska bli spännande o se om/hur dessa skiljer sig åt 
     Vilket kön har ditt första?
  • MagganTop
    Anonym (E.N) skrev 2022-05-06 23:52:51 följande:
     Vilket kön har ditt första?
    Pojke (andra fortfarande okänt) Glad
  • Anotherone
    MagganTop skrev 2022-05-06 23:28:36 följande:
    Tack för ditt svar Glad fick du barn av samma kön? Jag kände mig knappt gravid med första så ska bli spännande o se om/hur dessa skiljer sig åt 
    Japp jag har två söner.
  • Anonym (G)

    Har fem barn. Båda kön. alla förlossningar komigång o fortskred olika. Två tyngre (olika kön) o tre lättare (olika kön)

  • Anonym (H)

    Det som skilde sig mest var förlossningarna. Första barnet gick vattnet hemma, det var blodblandat och jag fick sättas igång och det blev en snabb förlossning - födde två veckor för tidigt.
    Andra barnet kom tre veckor för tidigt, de stack hål på hinnan så vattnet gick där. Förlossningen inte lika fort, men ändå inget långdraget.
    Med tredje barnet hann jag inte byta om, utan födde i mina egna kläder. Vattnet gick där. Födde några dagar över tiden. 
    Med fjärde barnet gick vattnet hemma på kvällen och vi skyndade till förlossning enligt rekommendationer, men jag födde dagen efter. Längsta förlossning. Gick några dagar över tiden.
    Jag hade svår foglossning alla graviditeter och använde som mest lustgas (första barnet fick jag någon spruta i ryggen, men den hann inte verka då jag födde strax efter). 

  • Anonym (2)

    Inga stora skillnader mellan graviditeterna. Började må illa 2 veckor tidigare med tvåan och det satt i 2 veckor längre. Hade mammabyxor redan v.10 och blev större totalt sett. Gick upp 1 kg mindre med tvåan för jag kunde knappt äta på slutet.  Mådde överlag pest på alla sätt och vis med båda barnen. Fanns det nåt överjävligt symptom man kunde få fick jag det. Ännu värre med nr.2 eftersom jag var höggravid sommaren -18.Förlossningarna vill jag bara förtränga så dom tänker jag inte berätta nåt om. Summa summarum: att vara gravid var gräsligt och förlossningarna det värsta jag varit med om.

  • toughshit

    Jag är i vecka 29 nu med andra barnet.

    Första graviditet var jag sjukt trött i början. Sov i flera veckor.. Sen mådde jag jättebra och hade väl inte så många krämpor fram till dagen innan förlossningen drog igång.

    Den här gången har jag mått skit sedan start. Sammandragningar och ligamentsmärtor sedan vecka 16. Magen ploppade fram ungefär då också. Illamåendet är tillbaka nu. Känner mig som världens tråkigaste partner och mamma för jag orkar typ ingenting. Måste röra på mig men jag får ont i ryggen, haha.. 
    Längtar tills detta är över..


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Jooosen
    Anotherone skrev 2022-05-06 23:26:35 följande:

    För mig var det extremt lika. Inget illamående, trött som ett as mellan ca 10-13 veckor, båda kom ca 2v efter beräknad förlossning.  Det var bara en sak som skilde och det var att jag led av en väldigt jobbig nästäppa med nr 2, och det lossnade inte förrän efter att han var född. 


    Anotherone skrev 2022-05-06 23:26:35 följande:

    För mig var det extremt lika. Inget illamående, trött som ett as mellan ca 10-13 veckor, båda kom ca 2v efter beräknad förlossning.  Det var bara en sak som skilde och det var att jag led av en väldigt jobbig nästäppa med nr 2, och det lossnade inte förrän efter att han var född. 



    Omg kunde varit jag som skrev detta men inte fött än dock! Gick två v över med första o känner på mig att det blir samma denna gång. Sjuk nästäppa nu med nr 2. Fick du samma kön? 
    Ivf-barn född 2020, nu spontant gravid bf september 2022
  • Anonym (Klarice)

    Första barnet mådde jag finfint. Lite trött i början, men annars inga problem. Tränade fram till en vecka innan bf. Andra mådde  jag dåligt, var trött och kunde inte sova under hela graviditeten. Hatade att vara gravid andra gången.

    Första förlossningen tog 48 h, långdragen och grymt plågsam. Det värsta var att jag inte kunde sova på så länge, var helt utmattad och slut när han föddes.  Andra kortare, ca 20h, betydligt lättare.

  • Anonym (J)

    Allt skilde sig. Utom möjligen att jag haft relativt liten mage i båda, och lätt för att amma. 

    Första: symtom innan bim. Bra hy, bådde bra mentalt. Foglossning, havandeskapsförgiftning, igångsättning som tog 2 dygn. Kände mig överkörd av ett tåg efteråt. Babyblues. Pojke.

    Andra: inga tidiga symtom. Sämre hy. Mådde bra fysiskt, men blev deprimerad. Gick över tiden men snabb och spontan förlossning. Fräsch efteråt. Flicka. 

  • Anonym (Tre barn)

    Ungefär samma med all tre. Är drygt halvvägs med trean nu dock så kan ju förändras än Men 

    kräkts redan innan test alla tre gångerna. nu nummer tre är illamåendet hemskt och jag har fått dropp för att vätska upp. 
    mår annars helt okej, ingen mage att tala om eller så 

    tcå enkla förlossningar. den första igångsatt vecka 42 Hoppas denna ska komma tidigare än så! Tvåan kom spontant 38+0

  • fjanten

    1: Pojke, illamående tills han föddes i 40+6, förlossningen var väldigt lång och han var stor (4,7 kg). Mage syntes tydligt runt v. 13-14.
    2: Flicka, lite illamående som var över runt vecka 14 - inte så farligt, förlossningen tog runt 12 timmar, 37+0 spontan start, 3,6 kg. Mage syntes tydligt runt v. 30-32.
    3: Pojke, extremt illamående de första 14-16 veckorna, födde i 37+6 efter igångsättning, stor - 4,8 kg. Magen syntes runt vecka 14-15.
    4: Flicka, extremast illamående av alla, värst foglossning, graviditetsdiabetes, födde spontant i 33+2, då normalviktig för tiden (runt 2,3 kg). Magen syntes kanske lite sista veckan innan hon kom.
    5: Pojke. Är i v. 22 nu. Ingen mage än. Inte mått illa alls, en endaste gång. Märks knappt att jag är gravid, annat än att han sparkas på kvällarna.

  • cosinus

    Graviditeterna var ganska lika i stora drag. Mådde illa med tjejerna (1 och 4) och inte med killarna (2 och 3).

    Förlossningarna med 2 och 3 var väldigt lika. Snabba. Ettan tog däremot ganska lång tid och fyran var mer lurig och när det sen var dags på riktigt var hon ute på 15 min.

Svar på tråden Ni som fått minst två barn