• AnnaK

kalljästa bullar

Kalljästa bullar
    Ca 30 st

200 g smör eller margarin
    2 dl kall mjölk
    50 g jäst
    2 msk socker
    6 dl vetemjöl

Fyllning
    50 g smör eller margarin
    2 msk florsocker
    1 tsk vaniljsocker

Pensling
    1 ägg
    pärlsocker och/eller hackad mandel

1. Värm margarinet och blanda med mjölken. Häll den fingervarma vätskan över jästen.

2. Blanda i socker och mjöl. Arbeta samman till en smidig deg.

3. Kavla ut degen. Blanda samman fyllningen.

4. Skär ut i trekanter. Lägg en klick fyllning på varje trekant. Vik ihop bullarna och lägg dem i pappersformar.

5. Låt bullarna jäsa i över natten i kyl eller sval (eller minst 2 timmar i rumstemperatur). Ta ut bullarna ur kylen ca 15-20 minuter innan de skall gräddas. Pensla med ägg och dekorera med pärlsocker och eventuellt med hackad mandel.

6. Grädda i 250 graders ugnsvärme i 8-10 minuter.

• AnnaK

Kalljästa bullar

50 g jäst
    2 msk socker
    1½ dl mjölk
    1 ägg
    7 dl vetemjöl
    150 g smör eller margarin

Fyllning:

150 g smör eller margarin
    1½ dl florsocker
    1 msk vaniljsocker

Rör ihop alla ingredienser till fyllningen till en jämn smet. Smula ner jäst och häll i socker och den kalla mjölken. Häll i hälften av mjölet och klicka i margarinet. Häll i resten av mjölet och arbeta till en deg. Låt vila i 15 min. Kavla ut till en tunn deg bred på fyllning, rulla ihop och skör i bitar och lägg i formar. Pensla ej. Grädda i 225° i ca 10-15 min eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

• AnnaK

KALLJÄSTA VANILJBULLAR

15 dl vetemjöl
    375 gr smör/margarin
    2 ½ msk socker
    100 gr jäst
    5 dl kall mjölk

100 gr smör/margarin
    ¾ dl strösocker
    2-3 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 250 grader.
    Blanda smör och mjöl i en skål eller hushållsassistent och finfördela smöret i mjölet.
    Rör ut jästen i mjölken och blanda i tillsammans med sockret. Arbeta ihop degen ordentligt och låt den vila i 10 minuter.

Under tiden rör du ihop:
    100 gr smör/margarin
    ¾ dl strösocker
    2-3 tsk vaniljsocker (Jag brukar använda vaniljsocker som innehåller äkta vanilj, den är godare än den helsyntetiska tycker jag)

Kavla ut degen som till vanliga vetebullar, bred ut socker/smör blandningen och rulla ihop degen. Skär av 2½ cm tjocka bullar och lägg i bullformar.
    Grädda i 250 grader varm ugn i 8-10 minuter, eller tills bullarna är ljusbruna.
    Låt bullarna svalna på ett galler och glasera med florsocker utrört i lite vatten.
    Bullarna går utmärkt att frysa, men bör inte glaseras före. Tina bullarna och lägg på glasyren sen, eller strunta i den, bullarna är goda även utan!

Svar på tråden kalljästa bullar