• Anonym (^)

Hem och bil vandaliserad av minderåriga.

Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:23:43 följande:

Kan man polisanmäla bara hälften av barnen eller måste man polisanmäla samtliga?

Man polisanmäler väl själva händelsen. När man blir utsatt för ett brott är det ju inte säkert att man vet vem som har begått det. Sedan väljer du ju själv vilka namn du vill uppge när polisen ställer frågor. Men sannolikheten är ju stor att det kommer fram att fler var inblandade, om polisen utreder. Hur många av gärningsmännen är straffmyndiga?
  • Anonym (^)
    Anonym (F) skrev 2022-05-10 10:36:54 följande:

Polisanmälan och faktiskt socanmälan också. 

Hade killarna kastat småstenar utan att tänka sig för och råkat ha sönder en sak hade jag kunnat se det som en olycka/pojkstreck. Vandalism och skadegörelse är en annan sak.

Försäkringsbolaget kan i bästa fall hjälpa till att driva skadeståndsanspråk mot föräldrarna/föräldrarnas ansvarsförsäkring, och TS självrisk får föräldrarna också stå för.  

Om gärningsmännen är under 15 så kommer polisen att kontakta soc. när anmälan görs. Så det enda TS behöver göra är att polisanmäla.
  • Anonym (^)
    Anonym (M) skrev 2022-05-10 11:25:55 följande:
    Varför inte under 18? Soc brukar ju lägga sig i ändå tills barnet blir 18 när det gäller barn och föräldrar som kanske behöver hjälp.
    Därför att man blir straffmyndig vid 15, så då är det polisen som utreder.
  • Anonym (^)
    Anonym (M) skrev 2022-05-10 12:01:43 följande:
    Det hindrar väl inte att ändå göra en socanmälan
    Det är inte jag som bestämmer om polisen ska göra en socanmälan eller inte. Det enda jag skrev var att en socanmälan alltid görs om gärningsmannen är under 15. De MÅSTE göra en socanmälan då. Sådana är bestämmelserna. Jag vet inte om de är skyldiga att socanmäla om gärningsmannen är mellan 15 och 18.
Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.