• Leeno

    2,5 åring pratar inte

    Som rubriken lyder. Vi har en 2,5 åring här hemma som inte pratar. Han kan säga några ord här och där, mamma, pappa, Hailey (systern) en, igen, bil och blå. Han säger ofta ?babbel? men ingen förstår vad han säger. Bör vi söka vård? Han går i förskolan ca 50 timmar i månaden 

  • Svar på tråden 2,5 åring pratar inte
  • Maymom

    Vid 3-årskontrollen kollar ju BVC språket. Jag har flera vänner där det lossnat med språket precis vid 3. (Pojkar)
    jag tror inte du behöver vara orolig men ta upp det med BVC så det hålls lite extra koll på det.

  • fjanten

    Vid 2,5 ska de egentligen ha minst runt 50 ord, även om alla dessa ord inte behöver vara rena (men ni ska förstå vad som avses - t.ex. skulle "ök" för "mjölk" kunna godkännas, eller "vov" för "hund"). De ska också sätta ihop 2-3-ordsmeningar. Detta kontrolleras på BVC och förmodligen skickas remiss till logoped. Oklart om det föreligger språkstörning eller inte, det är något en logoped behöver utreda i så fall

  • Aliona

    Min son sade inte mycket mer än så vid den åldern.  Han förstod dock allt och var väldigt social och ?pratsam? även om det inte var rena ord. BVC såg ingen anledning till oro. När han var 3,5 pratade han en del men hade problem med uttal. BVC tyckte fortfarande inte att det var anledning till oro men skickade remiss till logoped ändå eftersom det var upp till ett års väntetid. När han var 4 år och 2 månader kom vi till logoped första gången och fick utredning. De tyckte att hans språkutveckling var helt normal och avfärdade alltså att han skulle ha varit sen, men vi gick ändå till logoped ca ett år pga uttalet. Nu är sonen 5,5 år och förrutom uttalet så pratar han bra på två språk. Vi har lagt mycket tid på hans språkutveckling, men ärligt talat vet jag inte om det var rätt. Vi kanske bara skulle ha släppt det och låtit det komma i egen takt, men jag var så orolig. Tänker dock att vi tog mycket tid från annat. 


    Förstår ditt barn instruktioner? Kan han peka på rätt objekt om ni säger ett ord? Är han social? Är han tidig på andra saker, tex motoriskt? 

    Var jag fick höra av logopeder var att man inte behöver oroa sig innan 3 år för utvecklingen är så otroligt individuell innan dess. Men med tanke på hur långa väntetider det är i vården så skulle jag råda att ta upp det med bvc redan nu så att ni inte förlorar någon tid om han skulle behöva hjälp senare. 

  • GGN

    Klart ni ska söka hjälp. Har en i min närhet som inte pratade förrän i treårsåldern, det slutade med psykolog. Det var alltså inte talet som var problemet. 

  • Jemp

    Alltid värt en diskussion med bvc såklart, men jag har inte varit direkt orolig. 

    Vi fick remiss till logoped vid 3 års ålder. Då sa hon knappt 10 ord och inga meningar. Förstod allt och kommunicerade mha tecken, kroppsspråk odyl. 

    Logopeden konstaterade (precis som alla andra) att hon är sen, men förstår och det var huvudsaken. 

    Vi är hos logopeden ett par gånger per år bara. Nu vid 4 räknas hon fortfarande som sen men det har verkligen lossnat, hon pratar hela meningar och även nya ord, men inte med rent uttal. 

Svar på tråden 2,5 åring pratar inte