• Anonym (Längtan)

    2 ägglossningar på 2 veckor?

    Jag fick positivt på ägglossningstest den 30/4, den 2/5 (2 dagar senare) var det negativt igen. Idag får jag positivt igen? hur är det ens möjligt? någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden 2 ägglossningar på 2 veckor?
  • EnAnonumius

    Du har väl hört talas om två äggs tvillingar?
    Det är när kvinna släppt två ägg samma eller med några få dagar mellanrum och båda äggen blir befruktade.

    Så med facit av naturen i handen, så ja det är möjligt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (.)

    Dubbel ägglossning sker alltid inom 24 timmar. Har det gått längre än så efter ägglossning stiger progesteronet vilket förhindrar fler ägg att släppa. Så om det gått längre tid än 24 timmar är det mer troligt att den första ägglossningen uteblev. Ibland kan LH-hormonet stiga, det som sker utslag på ÄL-tester, men ändå släpps inget ägg. Man kan inte vara helt säker på att ägglossningen faktiskt skett även om man tar tester, enda sättet att veta är att ta tempen för då kan man se att basalkroppstemperaturen stiger efter att ägglossningen skett :)

  • Anonym (Gravid?)

    Utgår från att du tagit ett graviditetstest? Mina ÄL-tester visade starkt positivt 10 dagar efter ÄL, berodde på att jag var gravid. Testet reagerar på både LH och Hcg hormon. 

Svar på tråden 2 ägglossningar på 2 veckor?