Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Räcker 30K?

Det är inte alls omöjligt att på 30 000 göra en bostad bebolig. Dock bygger det ju på att verkligen välja väldigt billig utrustning och inte har behov av massa prylar och förvaring. 

Jag tror precis som fjäril kär att ni kan köpa rätt mycket för pengarna, men jag håller också med "knappt", att det blir att prioritera hårt. 

Det finns liksom inte pengar till att välja fritt det som ni gillar. Å andra sidan så är det väldigt bra att faktiskt inse att möbler och utrustning till hemmet inte behöver vara det absolut dyraste. Mycket av Ikeas ganska billiga grejer är jättebra. Jag personligen hade tänkt på att också köpa saker på andra ställen. 

• Lönnsirap

Med tanke på att ni inte äger en enda pryl tycker jag definitivt ni ska ta er en titt på begagnat-marknaden.

Jag tänker att det är VÄLDIGT svårt att plocka ihop ett helt hem på Ikea på ett sätt som gör en nöjd. Saknar ni allt så är det troligen så att ni vill ha trevliga textilier, mattor, krukväxter, lakan, täcken kuddar. 

Då är kanske sängbord, bokhylla, kaffekoppar och kastruller något som fungerar att köpa begagnat.

De flesta människor sprider ju ut kostnaden för inredning på rätt länge tid. Man prioriterar och köper soffan man vill ha och har ett lånat/begagnat soffbord. 

• Lönnsirap
    Glinda från Oz skrev 2022-05-10 07:21:11 följande:
    Har man inte tillgång till bil går nästan alla second hand möbler bort. Åtminstone här i Stockholm är busschaufförerna tillsagda att inte släppa ombord de med möbler av säkerhetsskäl så även om man får med sig möbeln på en pirra är det inte säkert att man får hem det. Jag och min bror köpte en byrå en gång och vi fick fråga många busschafförer innan någon äntligen släppte ombord oss. 
    Fast, man behöver så mycket mer grejer i ett hem än saker man inte får hem med bussen. Stekpanna, smörkniv, osthyvel, ungsform, tekopp, lampor, krukor osv.

Man väljer vad man lägger sina pengar på, men personligen hade jag köpt en enkel sängram för skummadrass och en klippansoffa på Ikea. En poäng-fåtölj och sniglar skötbord. Jag hade också köpt ett eller två lackbord, en trapp-pall och två vanliga pallar, samt två klappstolar.
    Jag hade köpt lite grejer till köket, men helst faktiskt tajmat det hela så att jag först hade varit på en sekondhand, eftersom man verkligen kan hitta bra grejer till köket där. 

Jag tänker att det också beror på lägenheten vad som behövs. Finns garderober? Hatthylla? Gardinstänger?
Svar på tråden Räcker 30K?