• BodyIsYourTemple

    39 år, Sahlgrenska sa nej, landstingsfinansierad utredning och IVF någon annanstans?

    Hej!

    Jag är 39 år och fyller 40 i december, partnern är 41. Ringde precis Sahlgrenska och de sa nej till fertilitetsutredning, men att jag skulle kunna få en landstingsfinansierad utredning t.ex. på Nordic Ivf i Göteborg och att de sedan skickar en remiss som jag kan använda i ett annat län för ivf.

    - Någon som har erfarenhet av detta?

    - Kan man som 39-åring som fyller 40 om 7 månader få landstingsfinansierad utredning och ivf någonstans i Sverige?

    Tack så hemskt mycket för svar! Glad

  • Svar på tråden 39 år, Sahlgrenska sa nej, landstingsfinansierad utredning och IVF någon annanstans?
  • niceweather

    Jag vet inte mycket om IVF, ingenting alls faktiskt. Men när jag läser det du skriver, så känns det som att det är något jag inte vet om. Finns det någon åldersregel du har i tankarna när du ställer din fråga? 

  • Anonym (M)

    Men du fick ju svar att du kan få det på Nordic IVF.

  • niceweather

    Jag uppfattar det med. Därför undrar jag om det är någon detalj om ålder som jag inte vet om, och som TS kanske glömde nämna?


    Anonym (M) skrev 2022-05-09 19:46:39 följande:

    Men du fick ju svar att du kan få det på Nordic IVF.


  • Aliona

    Vad jag vet ska man vara under 40 år vid varje påbörjat behandlingstillfälle för landstingsfinansierad IVF. 

  • Kronärtskocka

    Hej


     


    Förstår om ni känner er stressade och besvikna av infon från Sahlgrenska. Som Sahlgrenska sa kan själva utredningen göras hos vilken gynekolog som helst som har avtal med landstinget. ( Går såklart göras utan avtal med, men då kostar det mer.) Nordic IVF har en systerklinik i samma lokaler som heter Göteborgs Kvinnoklinik där ni kan göra utredning.


    https://gbgkk.se/barnloshet/


    Även Gynekolog och Fertilitetscenter gör utredningar med avtal:
    https://gfcs.se/

    Finns säkert fler också?


     


    När det gäller remissen har vi i Sverige fritt vårdval och har rätt att söka vård vart vi vill. När det gäller fertilitetsbehandlingar söker en del vård via region Kronoberg då de inte har egen fertilitetsvård utan köper den vården av bla Livio Göteborg så då skulle ni kunna få vården betald med privat i Göteborg. Om du har Instagram har kontot thepursuitofkicki en story om hur en då går till väga. Annars kan ni ringa runt till olika universitetsjukhus och höra er för hur köerna är. Men tror att ovanstående tips är smidigast.


     


    Ett annat alternativ är att ni gör utredning i Sverige och därefter tar kontakt med Försäkringskassan och ber om ett förhandsbesked om vård utomlands. Det är nämligen så att om en inte hinner få vård i tid i Sverige kan man söka den vården utomlands (om de landet erbjuder likvärdig vård) och därefter få tillbaka kostnaderna. Med ett förhandsbesked vet ni innan om vården kommer bli betald av Försäkringskassan.


     


    Skriver på mobilen och har svårt att förklara allt så noga just nu, men googla på och sök vidare. Det finns sätt att ta sig runt när Sahlgrenska bedömer att de inte hinner ge er vård innan du blivit 40. 


     


    Sök vidare, det finns mer info att få. Fördelen med Danmark kan vara att de inte har sommarstängt. Men krångligare med mediciner och ultraljud. Så jag tror Livio via region Kronoberg vore lättast. Men helt enkelt är det inte, räkna med att det blir lite trassel och en kamp. 


     


    Lycka till!

  • BodyIsYourTemple
    Hej!

    Tack så hemskt mycket för den informationen @Kronärtskocka! Jag håller på att kolla upp det!

    @niceweather, ursäkta om jag var otydlig, jag tänkte på åldersbegränsningarna vid Sahlgrenska när jag ställde min fråga. De är <40 år för infertilitetsutredning och <39 år då remiss för ivf skall vara de tillhanda. Nordic IVF i Göteborg ville inte ta emot mig för en langstingsfinansierad fertilitetsutredning då jag redan är 39 och deras köer är 5 resp. 9 månader för utredning/start av ivf. 

    @Aliona, ja det stämmer i varje fall för Sahlgrenska. Men jag tror i andra regioner kan det vara så att man måste vara <40 år när remissen för ivf lämnas in, men att man sedan får påbörja sina ivf-cykler. Håller på att kolla upp detta..
Svar på tråden 39 år, Sahlgrenska sa nej, landstingsfinansierad utredning och IVF någon annanstans?