• BertaMärta

    Äggdonation - vilken klinik?

    Hej!
    Jag och min sambo planerar för barn och vill försöka med ÄD detta år (eller ställa oss i kö iaf..). Jag har de senaste åren snöat in på Ryssland och fått för mig att de är "bäst" på vad de gör.
    Men min sambo ställer sig negativ till Ryssland, och vill se vilka alternativ som finns på hemmaplan. Vilka kliniker kan ni som gör/gjort ÄD rekommendera? Jag är helt vilsen i detta, trots att jag läst så mycket i ämnet. Jag funderar på Örebro, som rent geografiskt är ett lämpligt alternativ.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Äggdonation - vilken klinik?
  • ecm13

    Jag skulle rekommendera Ryssland och OLGA kliniken. Går själv där och har flertalet bekanta som lyckats bli gravida via dem. 

  • Dustpuppy

    Ryssland är inte en option för tillfället.

    Eftersom det finns en reseavrådan från UD, så brukar reseförsäkringr inte gälla. Du kan inte ta ut pengar i bankomater eftersom utländska kort är spärrade och enda transportalternativet är vägburen passagerartrafik.

    Jag vet att det inte svarade på frågan.

    Men, Finland har bra kliniker för ÄD om ni vill ha kortare kö. Vågar inte rekommendera någon eftersom jag var uppdaterad senast 2011.

  • Hedblomster

    Om ni ska göra privat ÄD är jag inte säker på att Örebro gör det? Ryssland är mycket bra men något krångligare att åka till just nu än vanligtvis. Tjeckien och Spanien är också duktiga på ÄD. I Sverige har Carl von Linne bra rykte. 


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • SvenOlsson

    Jag har väldigt bra erfarenhet av AVA Clinic i Riga, från att jag deltog som partner i en behandling i höstas (med äggdonation). De erbjuder extra lång inkubationstid och EmbryoGlue som tillval, vilket höjer chansen att graviteten lyckas från 65% till 75%. Mitt intryck är att de ligger i forskningens absoluta framkant, men ändå är ett prisvärt alternativ. De är också behjälpliga med att skriva ut recept under behandlingen och kan skicka medicin via bud ifall det behövs. Sen är det en bonus att Riga är en otroligt vacker stad. Jag har skrivit ett ganska långt inlägg på min blogg om hur behandlingen på kliniken gick till för oss, ifall någon vill läsa. Den korta versionen är att hon blev gravid med tvillingar som förmodligen kommer födas med planerat kejsarsnitt nu i slutet av maj

  • ecm13

    Jag var i Ryssland senast i april, man åker dit på medical visa. Lite krångligare nu i och med världsläget. Finns olika typer av reseförsäkringar man kan teckna som gäller. Hör av dig via pm om du vill ha mer info. Jag rekommenderar starkt att vända mig dit istället för kliniker i Sverige.

  • Jag är bara jag

    Inte Ryssland i dessa tider. Bara krångel och onödigt. Tjeckien är jättebra, nära och billiga och betydligt enklare på all vis är Ryssland. men finns ju fler länder också.

  • Jamnky

    Vi genomförde våra fria IVFer i Örebro. När det inte gick vägen blev rekommendationen äggdonation. Vi fick inte göra dem i Örebro eftersom vi förbrukat våra fria försök och de inte erbjuder privatfinansierade äggdonationer. De rekommenderade Livio i Sverige eller Finland. Vi valde Livio Falun, stod i kö ca 10 månader och är nu gravida i vecka 28. Lycka till med att välja det som känns rätt för er. 

  • Jamnky
    Jamnky skrev 2022-05-13 19:07:11 följande:

    Vi genomförde våra fria IVFer i Örebro. När det inte gick vägen blev rekommendationen äggdonation. Vi fick inte göra dem i Örebro eftersom vi förbrukat våra fria försök och de inte erbjuder privatfinansierade äggdonationer. De rekommenderade Livio i Sverige eller Finland. Vi valde Livio Falun, stod i kö ca 10 månader och är nu gravida i vecka 28. Lycka till med att välja det som känns rätt för er. 


    Sorry blev lite fel i texten jag skrev. jag menade Livio i Sverige eller annan klinik i Finland. Jag vet inte om Livio finns i Finland ????
  • Kronärtskocka

    Spännande att ni är på gång. Kul att ha tagit beslutet. 
    Livios olika kliniker, CVL i Uppsala samt Gynhälsan i Uppsala är de jag spontant känner till som tar emot privatbetalande patienter. ( Universitetssjukhusen gör ÄD också, och var tidigare de enda som gjorde det. De tar dock inte emot emot privatbetalande patienter.)

    I valet av både klinik och land finns sånt som kan vara bra att fråga både dem och sig själv. ( Jag väntar själv på behandling med dubbeldonation och har sedan tidigare barn som tillkommit genom spermadonation.)


    Frågor kring behandling och pris. 
    Många svenska kliniker garanterar ett försök till den summan ni betalar. Har ni tur och det blir fler embryon eller blastocyster som kan frysas tillkommer kostnad för insättning av dem. Om de använder färska ägg eller frysta? Donator från egen bank eller frysta från annat land? Vissa andra länder har olika paketpriser eller garanti-paket. De kan inte garantera ett barn men att ni får hela eller den större delen av betalningen tillbaka om behandlingarna inte leder till ett barn. Hur många besök en behandling tar, ev hjälp med recept för medicin, vart ultraljud gör och vad medicinen kostar är också sånt som påverkar.


    Val av donator 
    En kanske viktigare aspekt är att fundera över är hur ni föräldrar tänker kring val av donator. Har ni tankar kring om ni önskar öppen eller anonym donator? Beroende på land påverkar det vilka donatorer de har. Olika länder har också olika regler kring hur många gånger någon kan donera. Vissa vill välja donator själv, det kan en bara gör i vissa länder osv. Oavsett vad ni väljer tänker jag att det viktiga är att ni har funderat över vad som är rätt för er och ert barn. Så ni i framtiden kan beskriva för barnet hur ni tänkte när ni valde. 


    Det är frågor att funder kring tillsammans och prata om. Kanske kan de göra ert val tydligare beroende på era svar på de olika frågorna. Lycka till i ert val av klinik och därefter behandlingar! 

  • Staffan75

    I Sverige vet man ju att kvinnorna inte utnyttjas. är donationen öppen i Sverige så barnet sen kan ha kontakt med mamman om det önskar sen? viktig aspekt 

  • Dustpuppy
    Staffan75 skrev 2022-05-15 07:45:16 följande:

    I Sverige vet man ju att kvinnorna inte utnyttjas. är donationen öppen i Sverige så barnet sen kan ha kontakt med mamman om det önskar sen? viktig aspekt 


    Sverige och Finland har lagkrav på öppna donationer. Innan du blir upprörd nästa gång så vore det trevligt om du var lite mer påläst.
  • Dustpuppy
    Staffan75 skrev 2022-05-15 09:50:45 följande:
    Jag är mycket påläst kring hur det fungerar i andra länder där kvinnor gör det enbart för pengar och nlir utnyttjade. Där är donationerna stängda. barnen förlorar helt sina rättigheter. gällande nordens länder är jag inte alls påläst.

    hur kommer barnets bästa först här? säg att du åker till Finland oxg köper ägg. vi kan sluta säga donera för det är ett regelrätt köp. kvinnan får ju ersättning. donation är ju samma som gåva. 
    brukar barnet då ha kontakt med sin mamma i Finland? får barnet möjlighet att lära sig att prata finska osv? 
    Starta en egen tråd om det. Du är OT i denna tråd och just här får du inga fler svar av mig.
Svar på tråden Äggdonation - vilken klinik?