Kan en stor tampong vara orsaken till en försvaga kisstråle?
Nej. Absolut inte på något som helst sätt.
Jag ser inte hur en tampong skulle kunna påverka, det är varken samma hål eller samma system.
Ja så kan det faktiskt vara - tampongen sitter i slidan som går längs med urinröret och då kan den trycka mot själva urinröret.
Det fick jag förklarat för mig av en barnmorska för länge sen. Det är inte farligt, tar bara lite längre tid att kissa klart! Hittade även denna artikel.
https://nyheter24.se/amp/nyheter/904216-darfor-kan-det-vara-svart-att-kissa-nar-du-har-en-tampong-i
Jag ser det ändå inte som helt omöjligt.
Om man är förstoppad kan t ex ändtarmen reta urinblåsan. Det är iaf inte helt ovanligt för barn att de börjar småskvätta vid såna tillfällen så det sambandet finns.
Jag har ett diskbråck som allt för ofta gör att magen stannar lite. Efter 4 barn och lika många vaginala födslar så känner jag ganska tydligt konturerna av avföringen genom slidväggen om jag är lätt förstoppad. Jag antar att den blivit lite tunnare med år och födslar. När jag använder tamponger (och det gör jag alltid vid mens) räcker den extra volymen från tampongen till för att det ska bli ännu svårare att gå på toa och göra nummer 2.
Däremot har jag aldrig reflekterat över strålen. Men är det trångt av andra anledningar så kanske en tampong är vad som får bägaren att rinna över eller tarmen att reta blåsan.
Ja men märks mer med menskopp. Nästan omöjligt att kissa då:)
Det tror jag inte.
Intressant fråga. Sedan jag födde barn har jag märkt dels att jag har svagare stråle, dels att jag kan läcka - men bara när jag använder tampong. Har aldrig kommit mig för att fråga, men ser fram emot svar här!
Jag har ibland svårt att kissa med menskopp i. Den trycker på urinröret genom slidväggen så att det blir stopp. Om jag tar ut koppen forsar det som att någon har dragit ur proppen. Det borde kunna hända med en tampong också, även om det är lite smalare.
Nej. Absolut inte på något som helst sätt.
Det händer alltid mig med stor tampong. Den ligger ju mot urinröret. En del rekommenderar ju till och med tampong för de som har läckage under träning.
Ännu svårare är det är kissa med menskopp i, då är det som att urinröret är helt tilltryckt och det är svårt att få ut nåt.