• Fjäril kär

Sovtider för vuxna

Min sambo lägger sig i princip alltid före mig då han är egen företagare och kliver upp 4:15 alla dagar i veckan. Vi sover dessutom i vardagsrummet.. Jag kan se tv eller göra annat utan att han störs. Jag kan dock släcka sänglampan av omtanke om jag kollar mobilen i sängen.

Jag är av av den åsikten att var och en ansvarar för sin egen sömn i första hand och gör det som krävs för att komma till ro och somna utan att inkräkta på sin partners integritet och privatliv. Och med det sagt är det självklart att motparten visar hänsyn och respekt för den sovande också. Störs någon av en lampa så antingen stänger man en dörr, fixar annan form av belysning, köper ögonmask, sätter sig i annat rum, drar ner en persienn eller drar för en gardin. Bådas ansvar att lösa.

Behöver jag starkt lyse av nån anledning en kväll typ för handarbete, läsa, lägga pussel eller nåt när sambon sover så byter jag rum och drar för ett draperi in till vardagsrummet

Vill sambon och jag ha sex så säger vi det och kommunicerar under dagen så lägger vi oss samtidigt och när vi är nöjda kan jag kliva upp igen om klockan inte är så mycket. 

Svar på tråden Sovtider för vuxna