• Anonym (Kvällsugglan)

Sovtider för vuxna

Hur funkar det i era relationer med sömn?

Jag är en kvällsmänniska. Min man är morgonmänniska.

Jag läste en bok i soffan ikväll. Kl blev 22. Mannen började sura över att jag alltid lägger mig för sent och han släckte min lampa vid soffan genom fjärrkontroll så jag inte kunde läsa längre.

Jag tycker personligen inte kl 22 är så sent, men nästan varje dag börjar min man tjura på kvällen när klockan är efter kl 22, ibland redan vid halvtio också?

Hur har ni andra det? Lägger ni er samtidigt oftast? Blir er partner sur om ni är uppe längre?

• Svar på tråden Sovtider för vuxna
  • Anonym (Nej)

Jag tycker inte du lägger dig sent, och att tjura som en unge är bara så barnsligt. Sen att han släcker lampan för dig, alltså bor du i ett fängelse där det ska vara "lights out" eller?? Om han redan ligger i sängen så stör det väl inte honom!

Jag har det tvärtom istället, där jag själv går och lägger mig vid 22-23 men mitt ex (vi ligger i skilsmässa) kan vara uppe till 2-3 på natten och självklart kliver han då inte upp samma tider som mig heller, och det har alltid varit ett problem. Där tycker jag man kan prata om skilda sovtider!

• Anonym (Lizzy)

Jag är kvällsmänniska och är uppe så länge jag vill. Min man lägger sig alltid vid 22 och då är jag som piggast.
    Han är morgonpigg och går upp tidigt.
    Båda tar hänsyn till den som sover dvs vi spelar inte musik eller dammsugar då.
    Sånt måste respekteras i ett förhållande tycker vi.

• FredrikLiksom

Vi har helt olika sovtider. Åtminstone på helger. Det skiljer kanske 2 timmar vid läggning och 5 timmar vid uppvakning då vi har så olika sömnbehov. 

För oss är det alltså enklare Att inte sova i samma rum. Men det funkar fint! Blir inget gnabb i onödan liksom.

• Anonym (Hej)

Vi behöver inte lägga oss samtidigt och respekterar dem andras tid. Jag lägger mig oftast tidigare och vaknar först. Men stänger dörren och låter den andra sova. 

• Anonym (Biobonus)

Hemma hos oss räknas man inte som en kvällsmänniska om man läser till kl 22. Här är vi förvånade om vi någon gång somnar före kl 24. Redan när barnen gick i mellanstadiet hade de en del dagar träningar som gjorde att de inte var hemma förrän 22. Men vi behöver inte stiga upp förrän 07.30 som tidigast. När måste m  sa Ken upp om morgonen?

• Anonym (Kvällsugglan)
    Anonym (Biobonus) skrev 2022-05-12 22:42:28 följande:

Hemma hos oss räknas man inte som en kvällsmänniska om man läser till kl 22. Här är vi förvånade om vi någon gång somnar före kl 24. Redan när barnen gick i mellanstadiet hade de en del dagar träningar som gjorde att de inte var hemma förrän 22. Men vi behöver inte stiga upp förrän 07.30 som tidigast. När måste m  sa Ken upp om morgonen?

Han brukar gå upp senast 06:15. Han har kontorsjobb med flex men han gillar att vara på kontoret helst runt kl 07, men tror han oftast är där 07:30. Han har ca en halvtimme till jobbet.

Jag jobbar tio minuters gångväg hemifrån/jobbar mycket hemifrån och kan sova längre, och börjar oftast inte jobba innan kl 08, ibland senare?
  • Anonym (gio)

Det är inte okej att diktera och kontrollera ens partners sovtider. Du är en vuxen människa och får gå och lägga dig när du vill. Jag tror inte många ser 22 som speciellt sent men även om du så brukade gå och lägga dig kl 02 vore det inte hans  sak att lägga sig i. 

Det gäller dock självklart att visa respekt och inte göra något högljutt eller tända lampor omkring den som sover. Om han trots detta är lättväckt och vaknar av att du går och lägger dig är det en diskussion ni måste ha. Varken han eller du förtjänar att få er sömn förstörd. Ni får prata med varandra, kan ni nå någon kompromiss om när ni ska gå och lägga er? Om inte kanske ni måste skaffa skilda sovrum så att ni kan gå och lägga er utan att störa den andre. 

• Anonym (Jenny)

Helt galet att han försöker kontrollera en annan vuxen människa. Nu utgår jag ifrån att du inte lämpar av morgonbestyr med barn och gemensamma husdjur på honom eller stör honom när du kommer och lägger dig.

Jag anser mig själv vara en morgonmänniska och sover sällan längre än till 5:30, men det är sällan att jag släcker lampan innan midnatt (om jag inte är sjuk). Min man är väl mer åt nattugglehållet och sitter gärna uppe ett par timmar senare och tar gärna sovmorgon. Tiderna i sig är inga problem för oss, men vi har då och då diskuterat arbetsfördelningen då morgnar tenderar att vara rätt så intensiva med barn och hushåll, medan nätterna är lugna.  

• Anonym (Jenny)

Bara en tanke: det kan inte ha varit ett klumpigt försök att förföra dig?

• Anonym (Går upp med honom)

Jag är långtidssjuk och jobbar inte. Jag brukar gå upp med honom oavsett när jag lägger mig, för gillar att ha en liten stund på morgonen med honom. Sen när han åker till jobbet går jag och lägger mig igen. 

Brukar lägga mig mellan 02-03 på kvällarna, men när han har semester eller är ledig mer än en helg så brukar vi synka när vi sover och går upp efter mitt schema.

Svar på tråden Sovtider för vuxna