Sovtider för vuxna
Jag är en morgonmänniska och min man en... ja... blandmänniska? Jag är alltså en sån som gärna somnar runt 21-22 (ibland senare, om jag t.ex. vill titta något särskilt på TV:n som går senare) och sedan föredrar att vakna vid 06 (och har inga problem med att stiga upp vid 04 eller så om vi ska ut och resa exempelvis). Min man KAN också ibland vilja lägga sig tidigt och stiga upp tidigt, och har inga enorma problem med att gå upp tidigt heller om det behövs, men han föredrar att vara vaken till midnatt någonstans och sedan gå upp kanske vid 09.
Hos oss har detta aldrig någonsin varit ett problem... Vi har respekterat den andres trötthet vid olika tider, och har inte heller haft problem med att förlägga typ dammsugning och sådant till tider där alla är vakna. När barnen varit bebisar och vaknat en massa på nätterna har vi oftast gjort så att han tagit uppvaken till 01-02, och jag uppvaken därefter. Fungerat klockrent här. Sexet har vi aldrig haft problem med. Det måste väl inte ske just vid läggdags heller..?
Hade blivit tokig om min man skulle bråka om mina sovtider eller börja släcka/tända lampor och ha sig om jag ville vara vaken/sova. Vad är det för respektlöst beteende!?