Inlägg från: Anonym (Jur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur?)

Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?

Anonym (jur) skrev 2022-05-14 16:30:31 följande:

Delgivning behöver man inte svara på då det är ett erkännande, bättre o inte svara.

Att bekräfta en delgivning är INTE ett erkännande, utan säger bara att du har tagit emot en handling.
  • Anonym (Jur?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-14 19:15:57 följande:
    Delgivning kan ses som bevis, du kan erkänna eller bestrida,
    Du har missförstått vad delgivning är. Återigen, delgivning är bara ett bevis för att du har tagit emot en handling. Detta har ingenting med att erkänna eller bestrida i sakfrågan att göra. Däremot kan man i vissa fall ange på delgivningskvittot om man bestrider, men det gör man enbart av praktiska skäl.

/Advokat
  • Anonym (Jur?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-15 12:33:23 följande:
    Haha du signerar med Advokat och förstår ändå inte, hur lustigt är inte det?

Ta min grossist, jag har en skuld, grossisten skickar den för indrivning till KF, jag svarar inte på KF, jag har själv ett ärende hos KF, jag förstår att jag kommer inte bli delgiven före mitt egna ärende som ligger månader före i högen.

Jag vet sedan om att ärendet kommer bollas tillbaka till mig, om jag vill gå vidare till tingsrätt. får man då betalt in på sitt egna konto innan allt detta skett så har man inget ärende kvar hos KF och KF kan torka röven med sina utskickade delgivningar.
    Grossisten har inget mål att driva i tingsrätten skulden/kostnader är betald innan allt detta skett.
    Då ska du tänka att som företagare får man inte ha betalningsanmärkningar, samt jag bor i dyrt hus, låga lån, driver företaget som enskild, jag har allt att riskera, ändå vet jag om att inget kommer hända så länge jag vägrar svara på delgivningen.
    Jag försöker inte ens förstå din virriga svada, men ett tips är väl att du faktiskt betalar dina skulder i tid så slipper du hamna i dessa situationer.

Det jag (och EnAnonumius) säger, och som du inte verkar förstå, är att ta emot en delgivning och att erkänna i sakfrågan inte är samma sak! Sen har du rätt i att det blir knepigare att driva process mot någon som inte låter sig delges, men i värsta fall kan man delge via annonsering (eller via spikning, men det används väldigt sällan). Du verkar vara urtypen för en sån gäldenär.

Jag är helt säker på att du inte har någon juridiska utbildning, så varför DU signerar med (jur) kan man fundera över...

/Ja, jag är advokat
  • Anonym (Jur?)

Vet du vad (jur), jag inser att du aldrig kommer att begripa vad delgivning är, så jag ger upp. Lycka till med alla dina affärer och skuldärenden...

Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?