• Anonym (TS)

Åldern för "byxmyndighet" för låg?

I många andra länder /stater är åldern högre, t.ex 18. Man är ett barn vid 15. Men vuxna män kan utnyttja tjejer som är 15 och det finns inget någon kan göra eftersom det är lagligt. En 15-åring är inte vuxen! Men en vuxen man som har sex med en 15-åring är inte brottsling, vilket känns helt fel. Vi behöver skydda ungdomarna från grooming och höja åldern för när man blir "byxmyndig".

• Svar på tråden Åldern för "byxmyndighet" för låg?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 02:14:18 följande:
    Vuxna män ska inte kunna utnyttja dem. Det finns hur många som helst vittnesmål som t.ex lyder "jag var 16 och han 33 och han sa att jag var så mogen, och jag kände mig speciell". Sedan inser de att de blivit utnyttjade. Tyvärr lägger samhället skulden på tjejen och tycker att hon borde vetat bättre. Poängen är att en 16-åring är ett barn och förstår inte bättre. 
    Det går ju åt bägge håll. Vuxna kvinnor kan också utnyttja unga killar glöm inte det. 
    Sedan kan säkert en mogen 15 åring ta ansvar och ligga med en 20 åring el vad om det känns rätt.

Man måste inte alltid offergöra främst tjejer som du gör här litegrann. Även samhällsmentaliteten tar bort ansvaret från tjejen genom daltandet att du är ung, du är offer, du visste inget,du är utnyttjad..Den stora stygga vuxna mannen däremot. Det kan också bidra till att jaha jag var utnyttjad egentligen men i själva verket var det just inte så, utan att sexet tillkom med bägges fulla medgivande och vilja. 

Sedan finns alltid sluskfolk och pedofiler av bägge kön. Förstår inte hur höjning av byxmyndighetslagen ska hjälpa där riktigt? 
    Peddos riktar ju oftast in sig på de som ej genomgått full pubertet.

Min tanke är mer diskutera sitt värde och rätt till integritet med sina ungdomar. Att kunna säga nej. Man kan unna sig ett nej. Aldrig gå med på tjatsex, m.m. Bägge kön givetvis. 
    Sedan Inte att glömma bort att vissa 15 åriga tjejer ljuger och säger att de är äldre än vad de är just för att hänga med äldre män. De kan både se ut och bete sig som långt äldre än 15. Själva frågan är rätt komplicerad.
    15 år är rätt ungt tycker jag själv för sexuella aktiviteter. 
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 02:44:22 följande:
    Åldern är för lågt satt. En 35-åring som vill ha sex med en 15-åring är pedofil. Men lagen friar honom. 

Kvinnor och fattiga fick inte rösta i början på förra seklet. Det beslutades på antaganden som då ansågs rimliga. Ibland behöver man ompröva saker och ting.
    Och så kom den ja.

Nej  du har helt fel att kalla det för "pedofil".

En vuxen person som har sex med en 15åring är inte alls en pedofil. Då 15år är en för HÖG ålder för en pedofil..
    Pedofiler tänder på ICKE könsmogna barn, d.v.s pre-pubertala barn.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vill)

Antingen får vi införa en åldersskillnadlag eller vara beredda att straffa en massa 15-18 åring.. Tonåringar kommer ha sex med varandra även om det är olagligt 

• Anonvm
    Anonym (Vill) skrev 2022-05-15 08:06:32 följande:

Antingen får vi införa en åldersskillnadlag eller vara beredda att straffa en massa 15-18 åring.. Tonåringar kommer ha sex med varandra även om det är olagligt 

Precis detta.

Det borde givetvis vara olagligt att någon 40+ har sex med en 15-16åring, där är nog de allra flesta överens, det känns inte riktigt ok...

Men lycka till att kriminalisera att högstadie/gymnasieungar har sex med varandra, det kommer enbart leda till fullständig kaos.
    Vi kan ju inte då som samhälle fortsätta uppmuntra till "säkert sex", eller bjuda på preventivmedel till omyndiga, det skulle vara otroligt motsägelsefullt.

Men säg något i stil med att lagen tillåter en ålderskillnad på max 5år för sex med  omyndiga individer?
    Det är väl ungefär där nånstans den mentala skillnaden mellan tjejer och killar ligger i den åldern, en 20årig grabb är ju på samma mognadsgrad som en 15årig tjej typ.
  • Anonym (föräldrar)

Är det inte så att föräldrar bör ha bättre kontakt och koll på sina barn, så att de inte bygger en relation med en annan vuxen person som de blir sexuellt utnyttjade av då? Om man aldrig skaffar en rutin med familjen, så skapar ungdomarna rutiner med kompiskretsen, och så har man ingen insikt i deras påhitt (för de har så mycket tid för sånt). Om man misslyckats, så har man i varje fall gjort sitt bästa. Man kan inte kontrollera allt. Men man kan skapa förutsättningar för att undvika vissa saker så gott det går.

• Anonym (TS)
    Anonvm skrev 2022-05-15 08:35:34 följande:
    Precis detta.

Det borde givetvis vara olagligt att någon 40+ har sex med en 15-16åring, där är nog de allra flesta överens, det känns inte riktigt ok...

Men lycka till att kriminalisera att högstadie/gymnasieungar har sex med varandra, det kommer enbart leda till fullständig kaos.
    Vi kan ju inte då som samhälle fortsätta uppmuntra till "säkert sex", eller bjuda på preventivmedel till omyndiga, det skulle vara otroligt motsägelsefullt.

Men säg något i stil med att lagen tillåter en ålderskillnad på max 5år för sex med  omyndiga individer?
    Det är väl ungefär där nånstans den mentala skillnaden mellan tjejer och killar ligger i den åldern, en 20årig grabb är ju på samma mognadsgrad som en 15årig tjej typ.
    Som det är idag har ingen 15-åring blivit dömd för att ha sex med sin 14-åriga partner. Rättsväsendet vet var man ska dra gränsen. Man behöver skydda ungdomar från vuxna förövare. 
  • Anonym (Kaffedraken)

Minst 18 tycker jag.
    Många tycker att man inte är vuxen vid 22-24 år heller. 
    Nya rön säger 30 år.

• Anonym (Vill)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 08:44:29 följande:
    Som det är idag har ingen 15-åring blivit dömd för att ha sex med sin 14-åriga partner. Rättsväsendet vet var man ska dra gränsen. Man behöver skydda ungdomar från vuxna förövare. 
    Ansvaret på rättsväsendet? Samma rättsväsende som frågar om färg på trosor vid våldtäktsmål och friar för att hon såg äldre ut. Eller friar pga han inte förstod att hon inte ville.

Om du litar på rättsväsendet borde groominglagen räcka samt de om utnyttjande. 
  • Anonym (Nk)

Jag kan förstå tanken här men håller inte med om att man borde höja till 18 år för den sakens skull. Jag hade själv ett mycket skrivit sexliv mellan 16-18 med min dåvarande kille som jag träffade i gymnasiet och var tillsammans med i 7 år. Vore konstigt om vi inte hade fått ligga liksom?

Skulle åldern höjas till 18 är min tanke att det som vanligt skulle drabba tjejerna hårdast. ?Killar är killar och de tänker med kuken men DU som är tjej ska veta bättre? - mentalitet. Tjejers sexualitet hämmas, blir något som är olagligt osv. Så nej sett till den stora massan tror jag inte alls på att höja denna åldersgräns. 

Men jag håller med om att det är synd att det inte går att fälla en slusk till man på 45 år för sex med en 15 åring. Kanske att det går att få till en lag som pinpointar just detta men det lämnar jag åt experterna att försöka få till. 

Svar på tråden Åldern för "byxmyndighet" för låg?