Varför svarar du när han ringer då? Sätt upp gränser för vad som gäller.
Jag och barnens pappa brukar höras dagen innan vi lämnar över till den andre föräldern där vi diskuterar lite allmänt om hur veckan gått, om det är något speciellt, något att tänka på inför kommande vecka osv. Våra barn är 5 och 7 år.
Annars hörs vi normalt sett inte under veckorna såvida det inte har hänt något speciellt eller så. Det räcker gott och väl, det ger båda lite insyn i hur barnen har det hos den andre utan att för den skull dela med sig av allt, men också att vi diskuterar lite kring uppfostran, "hur gör du i dessa situationer" osv, vi kräver dock inte att den andre ska göra precis som en själv utan handlar mer om utbyte av ideer i situationer där vi båda kanske upplever bekymmer eller vad som. Vi båda tycker det är viktigt att vi ändå har lite koll på hur den andre gör, speciellt då barnen ibland testar gränserna genom att köra med "Hos pappa får vi minsann..." osv, då är det en klar fördel om man själv har lite koll, eller känner att det är ok att checka av hos den andre ;)
ska ju dock tillägga att det tog ett tag innan vi kom hit, det var rörigt och tjafsigt ett tag efter separationen, han tyckte jag var en idiot och jag tyckte han var det. Kan fortfarande tycka det haha, men det gäller ju att sätta sina egna känslor åt sidan och fokusera på vad som är viktigast för barnen i de lägena, så länge barnen mår bra är mina känslor irrelevanta. Ett tag hade vi knappt kontakt, såklart meddelade vi sånt som var viktigt men annars nej, tror det behövdes en period för att bryta det negativa mönstret vi kommit in i. Men skönt när man väl hittade ett bra sätt att samarbeta som funkar för båda.