• Anonym (Hur)

    Hur super man ihjäl sig egentligen?

    Har hört om folk som super ihjäl sig men aldrig förstått hur det går till? Själv dricker jag en halv till en litet vin varje kväll men jag lever än. Behöver man dricka sprit för att supa ihjäl sig? 

  • Svar på tråden Hur super man ihjäl sig egentligen?
  • lövet2

    Det kan gå till på många sätt. Du kan dricka alldeles för mycket på en gång och bli alkoholförgiftad. Det kan man dö av.
    Du kan också dricka så att levern blir sjuk och ger upp. Det dör man också av.
    Andra dricker i hjäl hjärtat, och så finns det de som blir för full och råkar ut för en olycka. Det finns alla varianter.

  • Zakopane

    finns ytterligare en variant: bli så full att du kräks och ligger på rygg, dvs kvävs av dina egna spyor. 


    men de övriga klassikerna har föregående talare radat upp. 

  • Guldnovan

    En dödsorsak bland alkisar är "allmän organkollaps. Kroppens organ ger upp helt enkelt. 
    Annat kan vara att aortan (stora kroppspulsådern) brister. 
    Blödande magsår är även det livshotande.

    Det finns en hel del inom begreppet "supa ihjäl sig" 

  • Aniiee

    En liter vin om kvällen är "ingenting" i sammanhanget. Kom igen när du dricker ett par flaskor brännvin om dagen, all vaken tid.

    Eller nej, kom inte igen när du gör det. Sök hjälp långt innan. Sök gärna hjälp redan nu om du känner att du dricker av fel anledning. 

    Men, som de andra skriver, supa ihjäl sig handlar om att kroppen tar stryk av långvarigt drickande. Men det handlar ofta också om att människor som super ihjäl sig skiter i vilket.

    Min pappa söp ihjäl sig. När han dog g hade han både magcancer, skrumplever och alkoholrelaterade diabetes. Vad han inte hade var några äkta sörjande. De som kunde ha varit det hade han för länge sen sumpat relationerna till. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • FuckGoggleAskMe
    Aniiee skrev 2022-05-16 00:08:37 följande:

    En liter vin om kvällen är "ingenting" i sammanhanget. Kom igen när du dricker ett par flaskor brännvin om dagen, all vaken tid.

    Eller nej, kom inte igen när du gör det. Sök hjälp långt innan. Sök gärna hjälp redan nu om du känner att du dricker av fel anledning. 

    Men, som de andra skriver, supa ihjäl sig handlar om att kroppen tar stryk av långvarigt drickande. Men det handlar ofta också om att människor som super ihjäl sig skiter i vilket.

    Min pappa söp ihjäl sig. När han dog g hade han både magcancer, skrumplever och alkoholrelaterade diabetes. Vad han inte hade var några äkta sörjande. De som kunde ha varit det hade han för länge sen sumpat relationerna till. 


    Så tragiskt, verkligen! Beklagar!

    För övrigt håller jag med, dricker man en liter vin per dag och inte kan låta bli, ska man nog söka hjälp, även om man inte riskerar att supa ihjäl sig. 
  • Anonym (Helena)

    Att supa ihjäl sig kan ju antingen vara att man får så pass hög promille att man blir alkoholförgiftad och avlider, men också att man dör av en alkoholrelaterad sjukdom.
    Man kan förstås också omkomma i olyckor pga alkohol.  
    Jag själv dricker minst 1,5 liter vin varje kväll. 
     Vill sluta, men vet inte hur?     Söker jag hjälp så kommer jag bli orosanmäld till socialen eftersom jag har barn.

  • Mackan1978
    Anonym (Hur) skrev 2022-05-15 22:37:18 följande:
    Hur super man ihjäl sig egentligen?

    Har hört om folk som super ihjäl sig men aldrig förstått hur det går till? Själv dricker jag en halv till en litet vin varje kväll men jag lever än. Behöver man dricka sprit för att supa ihjäl sig? 


    Var rädd om dig! Ta hand om dig istället för att skada dig.
    Skriv till mig om du behöver en vän. 
  • Mackan1978
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-16 01:03:32 följande:

    Att supa ihjäl sig kan ju antingen vara att man får så pass hög promille att man blir alkoholförgiftad och avlider, men också att man dör av en alkoholrelaterad sjukdom.
    Man kan förstås också omkomma i olyckor pga alkohol.  
    Jag själv dricker minst 1,5 liter vin varje kväll. 
     Vill sluta, men vet inte hur?     Söker jag hjälp så kommer jag bli orosanmäld till socialen eftersom jag har barn.


    Snälla gör något för att sluta med sluta med alkoholen. Det där bådar inte gott. Snälla gör något åt drickandet. 
  • Mackan1978
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-16 01:03:32 följande:

    Att supa ihjäl sig kan ju antingen vara att man får så pass hög promille att man blir alkoholförgiftad och avlider, men också att man dör av en alkoholrelaterad sjukdom.
    Man kan förstås också omkomma i olyckor pga alkohol.  
    Jag själv dricker minst 1,5 liter vin varje kväll. 
     Vill sluta, men vet inte hur?     Söker jag hjälp så kommer jag bli orosanmäld till socialen eftersom jag har barn.


    Du kanske ska låta ngn annan ta hand om barnen och därefter söka hjälp 
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (Helena) skrev 2022-05-16 01:03:32 följande:

    Att supa ihjäl sig kan ju antingen vara att man får så pass hög promille att man blir alkoholförgiftad och avlider, men också att man dör av en alkoholrelaterad sjukdom.
    Man kan förstås också omkomma i olyckor pga alkohol.  
    Jag själv dricker minst 1,5 liter vin varje kväll. 
     Vill sluta, men vet inte hur?     Söker jag hjälp så kommer jag bli orosanmäld till socialen eftersom jag har barn.


    Fy vilken svår situation!

    Skulle du inte kunna börja med att trappa ner? Det gjorde jag. Jag drack också alldeles för mycket, ungefär som du. 
    Numera dricker jag inte varje dag, kanske 3-4 dagar i veckan. På fredag och lördag dricker jag som jag vill, vardagar aldrig mer än ett par glas. (Ska ju upp och jobba, lika med att köra bil.) På vardagar aldrig en droppen efter 17,30, då det är prick 12 timmar tills jag måste iväg.

    Söker du hjälp så är anmälan garanterad, tyvärr. Det är så sjukt, att man måste klara att hjälpa sig själv som många inte lyckas med, eller riskera att bli av med sina barn.

    Har du en nykter partner därhemma eller är barnen själva med dig? Jag kommer inte ge dig en massa verbal skit oavsett, jag vill bara förstå din situation. Som sagt har jag levt så också.
Svar på tråden Hur super man ihjäl sig egentligen?