• Mon 16 May 2022 18:57
    2110 visningar
    8 svar
    8
    2110

    Lågt AMH, lönlöst att försöka stimulera ägglossning?

    Hej,
    Gjorde en utredning på privat IVF klinik efter att ha försökt bli gravid i ca ett år. Mannen har gjort re-fertilisering med goda resultat, men har ej lyckats, troligen pga av mig (har oregelbunden mens och tror att ägglossningen ofta uteblir).

    Läkaren noterade tecken på 'dålig äggreserv' för min ålder (34) vid ultraljud och testade sedan AMH vid två olika tillfällen. Har inte fått några siffror men tydligen var de låga och hon sade i senaste telefonsamtalet att hon rekommenderade att antingen 1) ge det ett år till, eller 2) börja med IVF så snart som möjligt. Rekommenderade såklart nr 2.

    Eftersom jag tycks ha problem med ägglossningen hade jag hoppats att få försöka göra ägglossningsstimulering - egentligen därför vi gick dit, eftersom vi inte vill göra IVF. Men detta påstod hon var ett slöseri med tid. 

    Jag fattar inte riktigt logiken här, och borde ha frågat mer, men orkade inte riktigt. Kan någon förklara, kanske någon som fått samma budskap?

  • Svar på tråden Lågt AMH, lönlöst att försöka stimulera ägglossning?
  • Mon 16 May 2022 19:15
    #1

    Jag vet inget om just ditt fall men jag har fått lära mig att man kan få sin menscykel mer regelbunden med mens och ägglossning genom att ändra sin livsstil. Jag blev själv gravid efter drygt ett år efter att jag lade om min livsstil. Jag hade i och för sig inte dina problem men var 36 år fyllda och hade mycket pms och korta ägglossningar. Jenny Koos, Vulverine Koos på nätet, har en massa bra info om hur man kan ändra sin livsstil. Kortfattat så ska man sluta med koffein helt, sluta med träning som sätter igång ens adrenalin och kortisol och istället träna lugn styrketräning, yoga och promenader typ. Man ska äta mat lagad från grunden och minska på socker, alkohol och processad mat,  man ska se till att sova bra och hantera stress i livet. Och man ska ta vissa kosttillskott, d-vitamin, omega 3, multivitamin, folsyra. Man kan även ta tex q10 för att försöka förbättra just äggkvalitén. 

  • Mon 16 May 2022 19:44
    #2

    Tack för tips. Har läst lite om/av henne och tycker det såklart är intressant. 
    Kanske slutar med kaffet, dricker inte så mycket men en cappuccino varje morgon får jag av min italienare.. 
    Dock tycker jag det är lite knepigt med det här "hantera din stress" grejen. Det är ju logiskt och så, men okej, ska sluta bli provocerad av mina bonusbarn, sluta oroa mig över mina forskningsprojekt och all hemsk undervisning, sluta stressa över att leta bostad och nytt jobb i ny stad där mannen fått jobb, osv osv. 
    Kan ju vara där problemet ligger men lättare sagt än gjort... Rynkar på näsan 

    Har fortsatt försöka få klarhet över detta med låg AMH vs. ägglossning men blir inte klok på det.

  • Fri 20 May 2022 08:27
    #3
    elsa198 skrev 2022-05-16 19:44:29 följande:

    Tack för tips. Har läst lite om/av henne och tycker det såklart är intressant. 
    Kanske slutar med kaffet, dricker inte så mycket men en cappuccino varje morgon får jag av min italienare.. 
    Dock tycker jag det är lite knepigt med det här "hantera din stress" grejen. Det är ju logiskt och så, men okej, ska sluta bli provocerad av mina bonusbarn, sluta oroa mig över mina forskningsprojekt och all hemsk undervisning, sluta stressa över att leta bostad och nytt jobb i ny stad där mannen fått jobb, osv osv. 
    Kan ju vara där problemet ligger men lättare sagt än gjort...  // Rynkar på näsan 

    Har fortsatt försöka få klarhet över detta med låg AMH vs. ägglossning men blir inte klok på det.


    Jag förstår verkligen det där med stressen, det är den svåraste biten att kontrollera eftersom man kanske befinner sig i dom mest intensiva åren i arbetslivet och samtidigt ska hitta ett bra boende och bilda familj. Jag köpte faktiskt en bok om stresshantering när jag försökte bli gravid, Tid att leva hette den och den var väldigt bra. Det var även en stor stress för mig att jag inte blev gravid och ett långt tag så levde jag helt efter min menscykel, visste exakt vilken dag jag var på och mådde dåligt innan mens osv. Jag tror att det är därför dom här råden om koffein, träning, sömn och stresshantering funkar så bra, man tar liksom bort det där extra lagret med stress som kroppen utsätts för. Koffein ger ett adrenalinpåslag, löpning och spinning och crossfit ger ett adrenalinpåslag, att rusa från en sak till nästa hela dagen ger ett adrenalinpåslag. Även snabbmat och hårt processad mat höjer blodsockret väldigt snabbt och stressar på så sätt kroppen. Och alkohol belastar levern och är som ett gift för kroppen (om än milt). Börjar man leva lite mer medvetet så lugnar kroppen ner sig. Och man behöver ju inte leva renlärigt så länge, bara tills man fått graviditeten överstökad. Jag har för övrigt också bonusbarn och vet exakt hur provocerande dom kan vara haha. Och jag har en krävande karriär. Det är inte lätt. Men de är bra att du vet att din kille kan få barn. 
  • Fri 20 May 2022 08:29
    #4

    Amh är väl bara en indikator om hur många ägg du har, inte hur bra kvalitet det är på äggen. Kvinnor med lågt amh blir ju ändå gravida. Jag vet dock inte hur det är kopplat till själva ägglossningen. 

  • Tue 24 May 2022 21:58
    #5

    Tack för kloka tankar!!
    Fick samma svar från en andra klinik idag och blev jätteledsen. Men får försöka gå vidare och försöka hitta balans i livet, är ju inte fel oavsett :) så får vi se om det blir något mot oddsen.

  • Tue 24 May 2022 23:02
    #6

    Hej, 
    jag är 21år. På grund av behandlingarna jag tog som barn mot cancer, har min äggreproduktion påverkats. 


    Jag har nu lägre en 0,05 AMH och 128 FSH. 
    jag vet att jag har nästan ingen chans att bli gravid.Men skriver ändå för att få lite hopp. Kanske någon kunde bli gravid med jätte låg AMH och jätte hög FSH? 


    ????

  • Tue 24 May 2022 23:03
    #7

    Med dåliga ägg spelar det ingen roll om man försöker stimulera ägglossning, kvaliteten är densamma. Med IVF är det lättare att plocka ut de ägg som kanske har en chans att utvecklas till foster.

  • Tue 24 May 2022 23:35
    #8

    Kan du förklara hur lågt AMH hänger ihop med dålig äggkvalitet? För på många ställen jag läser står det att AMH inte säger något om kvaliteten, utan mer om kvantitet. Men samtidigt nämnde läkaren något om en koppling. Blir inte riktigt klok på det.

Svar på tråden Lågt AMH, lönlöst att försöka stimulera ägglossning?