Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Måste man ge dricks?

Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

• Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:27:16 följande:

Är du väldigt ung, eller hur kan du ha missat att man brukar ge dricks på restauranger om servicen varit god?

Det är som dina vänner säger normalt att ge dricks. Däremot kanske det var lite snurrigt av dem att be dig betala för dricksen när de hade sagt att de skulle bjuda dig på middagen. Om de vet att du har dålig ekonomi skulle de ha förvarnat dig om att du måste vara med och betala. Det var inte okej, tycker jag. 

Jag ger dricks på restaurang och när jag åkt taxi (om de har hjälpt mig med väskor mm).

Inte speciellt, men bott ute på vischan hela livet och inte varit intresserad av att gå på restaurang. På sin höjd har jag köpt med mig pizza eller bk nån gång och då är det aldrig tal om dricks.

Svar på tråden Måste man ge dricks?