• Anonym (Jag)

    Måste man ge dricks?

    Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

    I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

    Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

    Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

  • Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Mrs Moneybags

    Är du väldigt ung, eller hur kan du ha missat att man brukar ge dricks på restauranger om servicen varit god?

    Det är som dina vänner säger normalt att ge dricks. Däremot kanske det var lite snurrigt av dem att be dig betala för dricksen när de hade sagt att de skulle bjuda dig på middagen. Om de vet att du har dålig ekonomi skulle de ha förvarnat dig om att du måste vara med och betala. Det var inte okej, tycker jag. 

    Jag ger dricks på restaurang och när jag åkt taxi (om de har hjälpt mig med väskor mm).

  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:27:16 följande:

    Är du väldigt ung, eller hur kan du ha missat att man brukar ge dricks på restauranger om servicen varit god?

    Det är som dina vänner säger normalt att ge dricks. Däremot kanske det var lite snurrigt av dem att be dig betala för dricksen när de hade sagt att de skulle bjuda dig på middagen. Om de vet att du har dålig ekonomi skulle de ha förvarnat dig om att du måste vara med och betala. Det var inte okej, tycker jag. 

    Jag ger dricks på restaurang och när jag åkt taxi (om de har hjälpt mig med väskor mm).


     


    Inte speciellt, men bott ute på vischan hela livet och inte varit intresserad av att gå på restaurang. På sin höjd har jag köpt med mig pizza eller bk nån gång och då är det aldrig tal om dricks.

  • Gameofthrones

    Jag tycker att det är upp till var och en om man vill ge dricks eller inte. 

    Jag ger gärna dricks beroende på hur man får en service. 

    Var ute på en restaurang för ett tag sen. Jag gillar absolut inte servitörn. Aldrig ett leende, aldrig säger välkommen, inte ens charmig. Stressen förstår jag men man måste tänka på hur man beter sig mot andra människor. Man är där bara just för maten och känner till ägaren. Vi äter inte ute ofta men när vi går ut så är han alltid så. Endel borde bara vara utan jobb. Eller få tillrättavisa av sin chef.

    Jag tycker att man inte ger dricks. Upp till var och en. 

  • Anonym (Sanna)

    Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

    Mvh
    Servitrisen

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

    Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

    Mvh
    Servitrisen


    ...f.d. servitrisen
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Jag) skrev 2022-05-17 11:31:14 följande:

     


    Inte speciellt, men bott ute på vischan hela livet och inte varit intresserad av att gå på restaurang. På sin höjd har jag köpt med mig pizza eller bk nån gång och då är det aldrig tal om dricks.


    Ja, då förstår jag läget. Dina kompisar borde ha förberett dig bättre.
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

    Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

    Mvh
    Servitrisen


    Jag håller inte med. Jag känner ingen som inte ger dricks på restaurang såvida det inte handlar om lunch eller en pizzeria eller liknande. 

    Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
  • Anonym (J)

    Ja, man brukar ge dricks på restauranger. Men det är jättekonstigt att dina vänner först sade att de skulle bjuda dig men sedan förväntar sig att du ska betala flera hundra för en middag.

  • Anonym (123)

    Jag betalar aldrig dricks, skulle aldrig falla mig in.
    Förr när man betalade kontant för det mesta kunde det hända att jag jämnade av lite grann uppåt, dock inte mycket.

  • Anonym (Inte i Norden väl?)

    Trodde att dricks hörde till mellan- och sydeuropa (och mycket av övriga världen), men har aldrig uppfattat att man ska ge dricks här uppe i Norden? Jag är finländare och är bara i Sverige nån gång i året men tänker att det är ganska lika kultur.

    Kollektivavtalen här reglerar ju att lönen är helt tillräcklig och dricks ger man bara om man vill uppmärksamma en betjäning som varit något utöver det vanliga. I andra länder är de anställda beroende av dricksen för att få tillräcklig lön. 

    Kan det finnas kulturskillnader Stockholmsområdet jämfört med övriga landet?

  • Anonym (Sanna)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:38:00 följande:
    Ja, då förstår jag läget. Dina kompisar borde ha förberett dig bättre.
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

    Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

    Mvh
    Servitrisen


    Jag håller inte med. Jag känner ingen som inte ger dricks på restaurang såvida det inte handlar om lunch eller en pizzeria eller liknande. 

    Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
    Inte här i Västerås! Men både restauranger och fik (och barer och nattklubbar) försöker pusha för det genom att ha dricksmöjligheter i kortterminalen, en skål vid kassan för kontanta dricks m.m.
Svar på tråden Måste man ge dricks?