Inlägg från: Anonym (Inte i Norden väl?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte i Norden väl?)

Måste man ge dricks?

Trodde att dricks hörde till mellan- och sydeuropa (och mycket av övriga världen), men har aldrig uppfattat att man ska ge dricks här uppe i Norden? Jag är finländare och är bara i Sverige nån gång i året men tänker att det är ganska lika kultur.

Kollektivavtalen här reglerar ju att lönen är helt tillräcklig och dricks ger man bara om man vill uppmärksamma en betjäning som varit något utöver det vanliga. I andra länder är de anställda beroende av dricksen för att få tillräcklig lön. 

Kan det finnas kulturskillnader Stockholmsområdet jämfört med övriga landet?

• Anonym (Inte i Norden väl?)
    Anonym (Sims) skrev 2022-05-17 12:10:13 följande:

Varför ska man ge dricks i Sverige när man får en skälig lön?
    Man kan ju göra det för att vara snäll, om man vill! Men då undrar jag varför man inte dricksar kassapersonaleb på ica, busschauffören, brevbäraren, undersköterskan osv, det finns ju massa serviceyrken i  Sverige så jag blir lite nyfiken på varför det enbart ska ges till restaurangpersonalen?

Sedan jobbade jag inom hotellstäd några somrar och det fanns ju de som lämnade lite pengar, men det skedde väldigt sällan och ibland var det uppenbart att det var utländska gäster som lämnade kvar sina svenska mynt.

Bra poäng där!
Svar på tråden Måste man ge dricks?