Inlägg från: Anonym (Sanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanna)

Måste man ge dricks?

Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

Mvh
    Servitrisen

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

Mvh
    Servitrisen

...f.d. servitrisen
  • Anonym (Sanna)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:38:00 följande:
    Ja, då förstår jag läget. Dina kompisar borde ha förberett dig bättre.
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

Mvh
    Servitrisen

Jag håller inte med. Jag känner ingen som inte ger dricks på restaurang såvida det inte handlar om lunch eller en pizzeria eller liknande. 

Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
    Inte här i Västerås! Men både restauranger och fik (och barer och nattklubbar) försöker pusha för det genom att ha dricksmöjligheter i kortterminalen, en skål vid kassan för kontanta dricks m.m.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Inte i Norden väl?) skrev 2022-05-17 11:47:26 följande:

Trodde att dricks hörde till mellan- och sydeuropa (och mycket av övriga världen), men har aldrig uppfattat att man ska ge dricks här uppe i Norden? Jag är finländare och är bara i Sverige nån gång i året men tänker att det är ganska lika kultur.

Kollektivavtalen här reglerar ju att lönen är helt tillräcklig och dricks ger man bara om man vill uppmärksamma en betjäning som varit något utöver det vanliga. I andra länder är de anställda beroende av dricksen för att få tillräcklig lön. 

Kan det finnas kulturskillnader Stockholmsområdet jämfört med övriga landet?

Det är absolut inte kutym här! Och alla som betalar dricks bidrar eventuellt till att förstöra det svenska systemet med skäliga löner i branschen.
Svar på tråden Måste man ge dricks?