Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Måste man ge dricks?

Är du väldigt ung, eller hur kan du ha missat att man brukar ge dricks på restauranger om servicen varit god?

Det är som dina vänner säger normalt att ge dricks. Däremot kanske det var lite snurrigt av dem att be dig betala för dricksen när de hade sagt att de skulle bjuda dig på middagen. Om de vet att du har dålig ekonomi skulle de ha förvarnat dig om att du måste vara med och betala. Det var inte okej, tycker jag. 

Jag ger dricks på restaurang och när jag åkt taxi (om de har hjälpt mig med väskor mm).

• Mrs Moneybags
    Anonym (Jag) skrev 2022-05-17 11:31:14 följande:

Inte speciellt, men bott ute på vischan hela livet och inte varit intresserad av att gå på restaurang. På sin höjd har jag köpt med mig pizza eller bk nån gång och då är det aldrig tal om dricks.

Ja, då förstår jag läget. Dina kompisar borde ha förberett dig bättre.
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-17 11:34:31 följande:

Det är faktiskt inte kutym att ge dricks i Sverige, ens på de absolut finaste restaurangerna, för här får de som arbetar där skälig lön (inte som t.ex. USA där 60-något-procent av lönen för servitriser/servitörer kommer från just dricks). Däremot är det någon som många restauranger, fik m.fl. försökt införa de senaste ca 10 åren i alla fall. Jag hade kunnat tänka mig att betala dricks om vi då i så fall gravt sänkte deras löner, samt drog ner priserna på restaurangerna - men det skulle nog branschen sätta sig emot å det grövsta!

Mvh
    Servitrisen

Jag håller inte med. Jag känner ingen som inte ger dricks på restaurang såvida det inte handlar om lunch eller en pizzeria eller liknande. 

Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
  • Mrs Moneybags
    Sockerikaffet skrev 2022-05-17 11:53:52 följande:

På restauranger med bordsservering brukar det förekomma att man ger dricks. Men det behöver inte vara så mycket. En rimlig sak är att man rundar av notan uppåt till ett jämt hundratal. 5-10 procent kan vara en riktlinje, men om notan är väldigt stor kan man dricksa en lägre summa. 500 kr är för mycket dricks oavsett hur stor notan är, så jag tycker ditt sällskap resonerade lite snett. Jag tycker också det är väldigt konstigt att de ville betala för maten men inte för dricksen? Konstigt beteende. 

500 låter mycket, men har man råd att äta för 5000 kr kanske man kan tänka sig att ge dricks om restaurangen har ansträngt sig för att ge bra service? I jämförelse med 5000 är 500 inte mycket. 
  • Mrs Moneybags
    EnAnonumius skrev 2022-05-17 12:37:59 följande:
    Jag bor i Göteborg, och här är det frivilligt (ingen kutym s.a.s) att ge dricks. Man ger dricks om man tycker servitrisen/-ören gjort ett bra jobb.
    Ja, och jag har inte sagt att det är något annat som gäller. Om man får bra service, som jag skrev. Det är väl samma sak som att ha gjort ett bra jobb? Självklart är det frivilligt. Det finns ingen lag som säger att man måste ge dricks...
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-17 21:44:08 följande:
    Fast man "behöver" inte göra det i tex Sverige. I USA tex, där ingår det i systemet att man ska ge dricks på restauranger, för att personalen har så låg lön. i Sverige har vi apat efter, men egentligen behövs det inte dricks för vi har ett annat system.

Att det blivit vanligt har nog med turism osv, att göra. 
    Vi har väl inte apat efter...dricks är en uråldrig sed. Det är snarare USA som har apat efter Europa om man ska gå tillräckligt långt tillbaka. 

Det har inget med turism att göra. 
Svar på tråden Måste man ge dricks?