Inlägg från: Anonym (Bjuden?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bjuden?)

Måste man ge dricks?

Bor i Lund och min man och jag ger dricks på kvällstid ca 10%, medan vi uppfattat att det inte är kutym att ge dricks på lunchen. 

Men jag undrar förresten TS, hur formulerade sig dina vänner när de föreslog att ni skulle gå ut och äta? Sa de verkligen att de ville bjuda dig på middag eller var det mer vill du följa med oss till ? och äta middag? Tänker eftersom du var så övertygad att du inte skulle behöva betala något alls, varför trodde du det? Var det din födelsedag eller var du på övernattande besök i den staden enbart för att besöka dessa vänner så att du själv hade haft utgifter för att ta sig dit så att ni kunde träffas? Annars tycker jag att det var lite långsökt att du ens tänkte att du skulle bli bjuden. Med mina vänner brukar vi splitta notan rakt av oavsett vad var och en beställt och ingen brukar försöka utnyttja det på ett fult sätt utan det funkar bra. De enda som bjuder mig eller som jag bjuder är mina föräldrar (och mina barn såklart men de är så små att de skulle bjuda mig tillbaka förrän om typ tio år-tjugo år). 

Annars var väl det med dricksen ett sätt för dem att få dig att betala något i alla fall om du inte hade betalat alls för maten men de inte haft för avsikt att betala för dig. 

Svar på tråden Måste man ge dricks?