Inlägg från: luke78 |Visa alla inlägg
  • luke78

Måste man ge dricks?

Anonym (Jag) skrev 2022-05-17 11:23:56 följande:
    Måste man ge dricks?

Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

Dricks i Sverige är något extra man kan ge när servicen varit fantastiskt bra annars inte. i Sverige får man lön nog utan dricks. Inte som i usa där en servitör kan tjäna 2dollar timmen och måste ha dricks för att klara sig.
  • luke78
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 12:34:16 följande:
    500 låter mycket, men har man råd att äta för 5000 kr kanske man kan tänka sig att ge dricks om restaurangen har ansträngt sig för att ge bra service? I jämförelse med 5000 är 500 inte mycket. 
    Dricksar du din snickare ochså? bilmekanikern kanske?
Svar på tråden Måste man ge dricks?