Inlägg från: Anonym (Serviceyrke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Serviceyrke)

Måste man ge dricks?

tycker det är helt uppåt väggarna att ge dricks i Sverige… vi har skäliga löner , t.o.m lite väl,höga löner för arbeten som bara kräver en gymnasieutbildning eller ens det…för att vara servitör behöver du inte ens ha gått hotell o resturang utbildning på gymnasiet…

Jag lånar en tänkesätt från andra trådar här på fb om  kvinnodominerade serviceyrken där minst lika många inlägg som här är anser det vars självklart och ohyfsat att INTE ge dricks anser det vara lika självklart att inte ge någon dricks med argumentet de får ju betalt för sitt jobb ….

vad tänker jag då på ? Jo den sortens trådar som alltid dyker upp vid den här tiden på året… vad ska jag/ vi ge fröknarna på förskolan/ skolan i sommarpresent …..

PRECIS som pedagogerna som tar hand om era barn varje dag och gör det i de flesta fall låååååångt mycket mer än vad deras arbetstid räcker till ( jag har själv jobbat inom förskolan som barnskötare innan jag bytte till en annan bransch med bättre arbetstider o lön) de stannar kvar efter arbetstid/ kommer tidigare, letar material på sin fritid/ tar med material hemifrån för att skolan/ förskolan inte har budget att köpa in det som behövs, tar emot samtal på kvällar o helger från oroliga föräldrar, etc etc…
    så gör servitörerna bara sitt jobb , det de får en lön för att göra .

googlar du på lönestatistik för servitör får du upp en medellön på 26 500 kr , självklart varierar det, framför allt på var i landet du jobbar och på hur mycket ob du kan få beroende på vilka tider du jobbar..
    googlar du barnskötare ( som ju också är en gymnasieutbildning) får du upp en medellön på 24 700 kr ! samma här… väldigt olika beroende på kommun…
    googlar du Förskollärare får du upp 32 500 kr…då är det en högskoleutbildning på minst 3 år med studielån att betala av….. 

om det nu ska vara så självklart att ge en servitör dricks för ett arbete hen får lön för .varje gång du är ute o äter kanske t.o.m på samma resturang där du träffar på samma servitör….varför är det då så otänkbart o onödigt att ge förskolepedagoger en liten uppskattning en- två gånger per år ?

Svar på tråden Måste man ge dricks?