• Juliflicka

Låter detta som missfall? V7

I måndagskväll började det komma blod, små mängder. Är i v7.
    Tisdagmorgon mer blod och pyttesmå blodrester/koagulerat blod.
    Vid kl 13 kände jag hur det började rinna lite, och det kom varje gång jag gick på toaletten hela kvällen. Fick mensvärk vid 16 som ökade successiv.

Framåt kvällen kom det ganska mycket blodskräp, 1 klump.

Idag har det kommit lite mer blod och någon klump, och har liiiiite mensvärk. 

Brösten ömmar fortfarande och humöret svajjar, vilket varit de enda symptom jag haft. 

Vad låter det som?

• Svar på tråden Låter detta som missfall? V7
  • Juliflicka

Det som talar emot missfall är att det inte direkt kommit så mycket blod. Hon på gyn sa att det brukar komma en dubbel mens och jag har typ blött 1/4 mens men en del koagulerat/gammalt.

Har lite mensvärk ikväll, typ 10 droppar blod under hela em kvällen. Ömheten i brösten är kvar.

• Anonym (?)
    Juliflicka skrev 2022-05-18 19:28:47 följande:
    Alltså, jag är månaden efter befruktning. Jag ser i min app var jag är i cykeln, och om jag inte vore gravid ska jag ha mens om 7 dagar. Går in i v7 idag.
    Anonym (b) skrev 2022-05-18 18:28:14 följande:
    Men du fick inte komma in på vul? Då slipper du ju vänta så länge om det nu är missfall. Annars skulle jag boka in privat om jag var då, vid den här tiden brukar man kunna se om hjärtat slår och då minskar risken för missfall. 

Jag bad inte om att få ett VUL, utan hon sa att jag får avvakta och ta test om 3v.
    Får man VUL om man vill? Jag förstår ju att det inte hör till deras rutiner att göra vaginala ultraljud på alla som blöder lite. 

Jaha, men genombrottsblödning/nidblödning sker ca en vecka efter ägglossning den månaden du blir gravid, inte senare. Så det är det inte, däremot finns det ju de som blöder i graviditeten utan att något är fel. Tycker inte du behöver vänta så länge som 3 v med att ta ett nytt test, men ta ett nytt test är nog det du får göra. Du kan ju försöka få ett vul men de vill oftast inte göra det så tidigt eftersom det inte går att göra något åt det ändå :/ Däremot om du fortsätter blöda lite under en längre tid och har ont så kanske du ska höra av dig så att de kan kolla så att allt ser normalt ut! 
  • Anonym (b)
    Juliflicka skrev 2022-05-18 19:28:47 följande:
    Alltså, jag är månaden efter befruktning. Jag ser i min app var jag är i cykeln, och om jag inte vore gravid ska jag ha mens om 7 dagar. Går in i v7 idag.
    Anonym (b) skrev 2022-05-18 18:28:14 följande:
    Men du fick inte komma in på vul? Då slipper du ju vänta så länge om det nu är missfall. Annars skulle jag boka in privat om jag var då, vid den här tiden brukar man kunna se om hjärtat slår och då minskar risken för missfall. 

Jag bad inte om att få ett VUL, utan hon sa att jag får avvakta och ta test om 3v.
    Får man VUL om man vill? Jag förstår ju att det inte hör till deras rutiner att göra vaginala ultraljud på alla som blöder lite. 

Jag fick det då jag var väldigt orolig. Inte första gången jag ringde utan andra.  Jag blödde ytterst lite, alltså väldigt lite, behövde knappt ha skydd och det var missfall som tog lång tid. När jag fick tabletter kom det ut så att säga. På Vul syntes det inget foster som det borde gjorts och till sist konstaterades missfall/ma.

Dom vill gärna inte ta in en på vul för det är så vanligt med missfall men stå på dig och överdriv om du måste. 
    Juliflicka skrev 2022-05-18 19:31:46 följande:

Det som talar emot missfall är att det inte direkt kommit så mycket blod. Hon på gyn sa att det brukar komma en dubbel mens och jag har typ blött 1/4 mens men en del koagulerat/gammalt.

Har lite mensvärk ikväll, typ 10 droppar blod under hela em kvällen. Ömheten i brösten är kvar.

Jag är hemskt ledsen att jag gör dig orolig nu men jag blödde mindre än du beskriver och det var missfall. För vissa är det dock helt normalt att blöda lite men för mig var/är det en varningssignal att något kan vara fel. Sjukvården gör inte så mycket för missfall är så vanligt. Första gången jag ringde sa dom att jag skulle avvakta och ta ett nytt test om tre veckor. Jag ringde igen och fick komma in. Jag var tvungen att få hjälp med att få ut det och jag hade troligtvis gått till vecka 12 och det hade märkts på det första ultraljudet om jag inte stått på mig.

Försök få ett vul och är det bra så kan du andas ut och om det inte är bra så får du hjälp snabbare!

• Anonym (E)

Tänk också på när du tar det nya testet att 
    dels så finns den sk hook effekten, testet kan visa svagare trots att hcg ökat
    och dels så vid ett ma så kan graviditetstestet visa starkt.
    så det behöver inte betyda varken bu eller bä..
    enda tydliga svaret är ju om det är helt blankt, det är nog därför de vill att du väntar 3 veckor, för om det är missfall så har förmodligen hcg sjunkit tillräckligt då.

• Juliflicka
    Anonym (?) skrev 2022-05-18 19:44:31 följande:
    Jaha, men genombrottsblödning/nidblödning sker ca en vecka efter ägglossning den månaden du blir gravid, inte senare. Så det är det inte, däremot finns det ju de som blöder i graviditeten utan att något är fel. Tycker inte du behöver vänta så länge som 3 v med att ta ett nytt test, men ta ett nytt test är nog det du får göra. Du kan ju försöka få ett vul men de vill oftast inte göra det så tidigt eftersom det inte går att göra något åt det ändå :/ Däremot om du fortsätter blöda lite under en längre tid och har ont så kanske du ska höra av dig så att de kan kolla så att allt ser normalt ut! 

Nidblödning och genombrottsblödning är inte samma sak och inträffat inte samtidigt. 

Ja.. det är lustigt hur olika allas graviditeter är och hur kropparna beter sig. Lika snabbt som att jag fått missfall kan det vara en naturlig anpassning och utveckling, fastän symptomen ändå stämmer med missfall. Det gör det så ogreppbart på nåt sätt, inget att hålla i sig i.

• Anonym (?)
    Juliflicka skrev 2022-05-18 20:01:47 följande:

Nidblödning och genombrottsblödning är inte samma sak och inträffat inte samtidigt. 

Ja.. det är lustigt hur olika allas graviditeter är och hur kropparna beter sig. Lika snabbt som att jag fått missfall kan det vara en naturlig anpassning och utveckling, fastän symptomen ändå stämmer med missfall. Det gör det så ogreppbart på nåt sätt, inget att hålla i sig i.

Nej det har du rätt i! Hade inte hört ordet genombrottsblödning förut. Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa!
  • Juliflicka
    Anonym (?) skrev 2022-05-18 20:10:30 följande:
    Nej det har du rätt i! Hade inte hört ordet genombrottsblödning förut. Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa!
    Äsch, det småkrampar i magen och kommer lite blod nu.
    Det är ju inget annat än att kroppen stöter ut det?
  • Anonym (?)
    Juliflicka skrev 2022-05-18 20:54:33 följande:
    Äsch, det småkrampar i magen och kommer lite blod nu.
    Det är ju inget annat än att kroppen stöter ut det?
    Det låter ju inte så lovande tyvärr :(
  • JuliaKylo

här kostar det bara 250 kr att gå på ett tidigt ultraljud privat, se om det finns något sånt runt där du bor så kan du få svar <3

• Anonym (Va)

Inte för att va sån, men de verkar som du är Bim-7 och inte vecka 7? 
    Om din beräknade mens inte har varit än då kan du ju inte vara i vecka 7?

Svar på tråden Låter detta som missfall? V7