• Anonym (no thank you)

    Alla ska visst ha villa, volvo, vovve

    Ja, svenssonliv, helt enkelt. Har man inte det så är man konstig. Kanske har man någon diagnos. Och så ska man tjats på så att man rättar in sig i svenssonlivet. Ja, och partnern och barnen ska man ju inte glömma heller.

    Jag bara känner att et kryper i mig vid tanken. Alltid är det någon som frågar om jag hittat kärleken än. När jag ska skaffa barn. Om jag hittat någonstans att bo än, som om stället jag bor på inte duger. När jag ska ta körkort (nej, jag ber aldrig om skjuts någonstans...). Blä, vilket tjat. Det enda de slipper tjata om är vovven för det har jag redan en.

    Är det någon mer som vet med sig att svensson-livet inte passar men blir tjatad på ändå? Vilka är värst, släkten eller kollegorna?

  • Svar på tråden Alla ska visst ha villa, volvo, vovve
  • Anonym (Johanna)

    Vilka alla?
    Det må vara norm och ideal för vissa men jag har faktiskt aldrig fått några frågor eller hintar. Särskilt inte om hund. Skulle aldrig komma på tanken att köpa hund. Och just nu är jag och maken på jakt efter en större lägenhet då vi tröttnat på att bo i hus. Vi har fyllt 40 för inte så länge sen och vill ha mer bekvämlighet haha
    Volvo har vi förvisso men den är 13 år gammal. 

  • Anonym (Bonzai)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-18 20:09:30 följande:

    Vilka alla?
    Det må vara norm och ideal för vissa men jag har faktiskt aldrig fått några frågor eller hintar. Särskilt inte om hund. Skulle aldrig komma på tanken att köpa hund. Och just nu är jag och maken på jakt efter en större lägenhet då vi tröttnat på att bo i hus. Vi har fyllt 40 för inte så länge sen och vill ha mer bekvämlighet haha
    Volvo har vi förvisso men den är 13 år gammal. 


    Bekvämlighet!?

    Vår tids värsta sjukdom.

    Flyttar från villan när bårbilen kommerför att hämta mig.
  • Anonym (Bonzai)
    Anonym (no thank you) skrev 2022-05-18 19:49:44 följande:
    Alla ska visst ha villa, volvo, vovve

    Ja, svenssonliv, helt enkelt. Har man inte det så är man konstig. Kanske har man någon diagnos. Och så ska man tjats på så att man rättar in sig i svenssonlivet. Ja, och partnern och barnen ska man ju inte glömma heller.

    Jag bara känner att et kryper i mig vid tanken. Alltid är det någon som frågar om jag hittat kärleken än. När jag ska skaffa barn. Om jag hittat någonstans att bo än, som om stället jag bor på inte duger. När jag ska ta körkort (nej, jag ber aldrig om skjuts någonstans...). Blä, vilket tjat. Det enda de slipper tjata om är vovven för det har jag redan en.

    Är det någon mer som vet med sig att svensson-livet inte passar men blir tjatad på ändå? Vilka är värst, släkten eller kollegorna?


    Svenssonlivet fungerar. Det är dess främsta styrka.

    Alternativa livsstilar är nästan alltid fel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bonzai) skrev 2022-05-18 20:15:19 följande:
    Svenssonlivet fungerar. Det är dess främsta styrka.

    Alternativa livsstilar är nästan alltid fel.
    Fungerar det verkligen? Med tanke på alla skilsmässor. 
  • Anonym (no thank you)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-18 20:09:30 följande:

    Vilka alla?
    Det må vara norm och ideal för vissa men jag har faktiskt aldrig fått några frågor eller hintar. Särskilt inte om hund. Skulle aldrig komma på tanken att köpa hund. Och just nu är jag och maken på jakt efter en större lägenhet då vi tröttnat på att bo i hus. Vi har fyllt 40 för inte så länge sen och vill ha mer bekvämlighet haha
    Volvo har vi förvisso men den är 13 år gammal. 


    Lucky you,
  • Anonym (no thank you)
    Anonym (Bonzai) skrev 2022-05-18 20:15:19 följande:
    Svenssonlivet fungerar. Det är dess främsta styrka.

    Alternativa livsstilar är nästan alltid fel.
    Peer pressure. 
  • Anonym (no thank you)
    Fiona M skrev 2022-05-18 20:33:51 följande:

    Vilka är det som frågar det?


    Anonym (A) skrev 2022-05-18 20:38:26 följande:

    Vilka frågar?



    Släkt, vänner, kollegor, ytligt bekanta...

    Hela samhället är ju byggt på att det ska vara så.
  • Tecum

    De frågar väl bara för att ha något att säga. Och du kan skaffa partner och barn utan att leva Svenssonliv så jag ser inte riktigt kopplingen?

    Min erfarenhet är att släkten är värst när det gäller att lägga sig i privatlivet. I synnerhet frågan om jag hade någon flickvän hann jag bli rejält trött på för det var underförstått att man inte dög att skaffa någon.
    Men det finns hos många en mer eller mindre medveten längtan efter normalitet, att passa in i flocken. Och det är absolut inget fel, och det är inte mer fel att vilja leva Svenssonliv än det är att INTE vilja, som du gör nu.

Svar på tråden Alla ska visst ha villa, volvo, vovve