Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Apkoppor

Tow2Mater skrev 2024-08-15 23:42:12 följande:

Tydligen det första fallet som har diagnostiserats utanför den afrikanska kontinenten. WHO är bekymrade. Men tydligen inte Sverige. Som vanligt.

Jag får flashbacks från början av covidpandemin. 
    Vi har kontroll. Vi smittspårar.  Det sa de då också. 
    Det otäcka är att Mpox drabbar barnen värst. 

Rädda Barnen larmar: Mpox värst för unga | SvD 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Farligt?) skrev 2024-08-15 22:25:27 följande:

Är det farligt? Eller typ som covid? 

Man verkar inte riktigt veta hur farligt det är. Finns ingen bra statistik från Afrika. Den nya varianten klad 1 b är mer smittsam och dödlig tror man än tidigare varianter. Jag har inte kunnat hitta någon siffra eller ens uppskattning på nätet ännu. 

Det finns två varianter av viruset - klad 1 och klad 2. Den variant som nu fått spridning ? klad 1 b ? bedöms vara mer smittsam och mer dödlig än den variant ? klad 2 ? som spreds i världen år 2022, även i Sverige.

Klad 1 upptäcktes först i Kongo-Kinshasa där den cirkulerat i många år, men undervarianten 1 b är ny och har nu spridits även till grannländerna Burundi, Kenya, Rwanda och Uganda.

Första fallet av mpox i Sverige - ny pandemi på väg? | Therese Bergstedt | SvD

• TvillingmammaVästgöte

Dödligheten för clade 1b är cirka fem procent hos vuxna och tio procent hos barn.

Tidigare mpox-stammar har kunnat behandlas med smittkoppsvaccin men det är ännu inte känt om vaccinet fungerar mot den nya stammen.

Ny variant av mpox sprids i Kongo-Kinshasa (aftonbladet.se)

Detta vill vi inte ha in på svenska förskolor. 
    Jag är lite orolig pga den långa inkubationstiden, upp till tre veckor samt att det är mycket lätt att i ett tidigt stadium, förväxla sjukdomen med vattenkoppor. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2024-08-16 10:56:49 följande:
    Nej jag får hellre fysisk sjukdom än att få psykiska men för livet vilket jag fick. Blir aldrig den samma efter det. Satt inne flera år inte veckor. Pga min insats blev inställd. 
    Men alla små barn som riskerar att dö, bryr du dig inte om dig. De flesta som dör i denna sjukdom är just små barn.
  • TvillingmammaVästgöte

Viruset smittar framför allt vid nära fysisk kontakt med en person som är infekterad. Fysiska sexuella kontakter, eller andra nära hudkontakter med en infekterad person, utgör en särskilt hög risk.

Det har också förekommit ett mindre antal fall med indirekt spridning, såsom via sängkläder, handdukar och sexleksaker som en person med mpox har varit i kontakt med. Viruset kan också finnas i luftvägarna, varför smitta från luftvägarna inte är helt uteslutet. Infektionen har i några fall spridits utan sexuell kontakt inom familjer. Viruset kan även spridas från mor till det nyfödda barnet, främst i samband med förlossningen. Hos individer med mpox kan apkoppsvirus hittas i sädesvätska eller slidsekret.

Sjukdomsinformation om mpox ? Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

T
    änk då på att informationen ovan framför allt är skriven basrad på det tidigare mpox - utbrottet som orsakades av den mindre farliga varianten, från Västafrika, av viruset. Nu är det en ännu smittsammare och farligare variant som sprider sig från centralafrika. 

Eftersom det främst är barn som smittas och dör i Afrika bör vi vara väldigt observanta på våra barn i Sverige, tycker jag. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (...) skrev 2024-08-16 11:24:56 följande:
    Ja, men då innebär det att det finns risk att smittas via luften, t.ex. i bussar, i butiker, på kontor osv.
    Även om man försöker "hålla avstånd" så är det en svår balansgång liksom, fram för allt utan tydliga restriktioner och munskydd etc. Ingen vet ju om de råkar stå och andas in smittad luft.

I Sverige har vi ju skolplikt (närvaroplikt dessutom) så det lär bli många barn som smittas då... 
    Ännu värre risk för smittspridning är ju förskolorna där man har mycket nära fysisk kontakt mellan barn och mellan barn och vuxen personal.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-16 11:30:46 följande:

INGEN har hittills blivit smittad i Sverige. Att det första fallet i Europa konstaterats i Sverige betyder inte att sjukdomen inte finns i andra länder utan att Sverige har ett fungerande system att upptäcka och rapportera fall så att Folkhälsomyndigheten blir medvetna. 

Vi får hoppas att det förblir så.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mia448 skrev 2024-08-16 12:27:55 följande:
    För de ligger runt som kaniner. Lätt att undvika 
    Den nya varianten är smittsammare. Därför har WHzo utlyst internationellt nödläge.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2024-08-16 12:34:41 följande:
    Fortfarande krävs närkontakt . Är ej luftburen.
    Enligt folkhälsomyndighetens hemsida kan den också vara luftburen, eftersom virus finns i luftvägarna. 
  • TvillingmammaVästgöte

Statsepidemiolog tror inte på en pandemi. Låt oss hoppas att han har rätt.

Jag tycker ändå att man borde vara lite försiktigare, avråda från resor och göra kontroller på inresenärer från de länder i Afrika där infektionen slagit rot,
    Kina har nu infört sådana kontroller.

Bara som en ren försiktighetsåtgärd.

För om vi sen får en, mot förmodan, samhällspridning. Då blir det så mycket svårare och våra mycket begränsade smittspårningsresurser kommer inte att räcka till. Det lärde vi ju oss vid covidpandemin. 

Svar på tråden Apkoppor