Rutiner
Hur mkt rutiner ska man ha i en familj med två barn?
Ibland känns det som det är bättre att leva i nuet istället för att vara styrd av rutiner.
Hur gör ni?
Ibland känns det som det är bättre att leva i nuet istället för att vara styrd av rutiner.
Hur gör ni?
Så mycket/lite som behövs för att få vardagen att fungera. Men att det fortfarande fick mycket över till spontanitet.
Ser rutinerna som ett stöd, en del familjer/personer behöver mer styrning och rutiner, för andra är det mest ett hinder i livet (läs jag ;) ).
Vad är viktigt för just er? det är det som ni ska fokusera kring. Hur fungerar era barn?
Vi har haft väldigt få fasta rutiner, det har mest blivit vanor, som man kör efter, men inte styr ens liv.
Grundläggande rutiner är ju ett måste kan jag anse. Att det finns tidpunkt för läggning och väckning, hygien, tandborste och måltider. Man sköter skola och kommer hem när man ska. Annars skjuter ni er i foten när barnen blir större och ni plötsligt tycker att det ska finnas rutiner och dom skiter fan i det.
Sen i övrigt kan nog andra saker få vara flytande och liksom följa med beroende på ålder och omständigheter.
Grundläggande rutiner är ju ett måste kan jag anse. Att det finns tidpunkt för läggning och väckning, hygien, tandborste och måltider. Man sköter skola och kommer hem när man ska. Annars skjuter ni er i foten när barnen blir större och ni plötsligt tycker att det ska finnas rutiner och dom skiter fan i det.
Sen i övrigt kan nog andra saker få vara flytande och liksom följa med beroende på ålder och omständigheter.
Som jag skrev innan, kan absolut behövas för vissa barn och i vissa familjer. Vi hade inte tidpunkt för läggning, eftersom sonen var väldigt bra på att lägga sig när han var trött, vilket kunde variera inom någon timme eller två. Tandborstningen ska bli en vana.
Vi har inte haft några fasta måltider. Middagen kunde serveras mellan 17-19.
Hur gör ni?
Så många eller få rutiner som man själv väljer att ha. Vi har en hel del för då funkar vardagslivet helt enkelt bättre. Mat på vissa tider, sovdags ungefär samma tid, tandborstning och liknande.
Jag gillar att ta dagen som den kommer och vara spontan, men mina barn, kanske speciellt min förstfödde, behöver verkligen rutiner och en förutsägbar vardag (och helg). Om middagen är 10 minuter sen så går han från att vara en resonabel och trevlig liten kille till en gråtande, skrikande, liten hög av en treåring. Samma med läggtider. Just mat- och sovtider är viktigast, men han mår bättre av att andra saker är förutsägbara och återkommande med, med lek, hygien, städning och andra små rutiner.
Så vi har rätt så fasta rutiner för tillfället. Även på helger. Och vi har prioriterat lite kortare dagar på förskolan framför längre ledigheter för att han så tydligt mår bättre av en lugn vardag.
Hans yngre syskon föddes in i rutinen och fungerar mycket bra i den. Jag skulle gissa att lillebror skulle tolerera, och kanske till och med må bra av, lite mer flexibilitet, men det är något vi kan utforska när båda killarna är lite äldre.
Nåt slags grundschema har vi för det mesta, men inte på fasta tider utan mer att vi äter frukost, middag (lunch och mellis borta från hemmet på vardagar) alla sköter hygienen dagligen, alla lägger sig på kvällen och går upp på morgonen.
Men inom dessa grundramar så varierar tider och hur rutinerna genomförs. Ser ingen vinst med rutiner för rutinernas skull, de ska finnas för att underlätta vardagen inte vara ett självändamål.
När barnen var yngre kändes det viktigare med tider då de kunde bli överhungriga eller övertrötta om måltider och sovtider varierade alltför mycket. Nu med tonåringar är det mycket mer flexibelt.
Vi har rutiner men är också öppna för att göra avsteg från dem. Funkar fint för oss och våra barn.
Många saker är ju rutin utan att man tänker på det (måltider, tandborstning...). Vi har läggtid och lördagsgodis.
Jag kan emellanåt också se att särskilt yngsta barnet mår bra av rutiner och att veta vad som gäller.