Fjäril kär skrev 2022-05-19 16:04:27 följande:
Grundläggande rutiner är ju ett måste kan jag anse. Att det finns tidpunkt för läggning och väckning, hygien, tandborste och måltider. Man sköter skola och kommer hem när man ska. Annars skjuter ni er i foten när barnen blir större och ni plötsligt tycker att det ska finnas rutiner och dom skiter fan i det.
Sen i övrigt kan nog andra saker få vara flytande och liksom följa med beroende på ålder och omständigheter.
fast det där fattar jag inte. Dels att man inte skulle kunna ha rutiner när barnen blir äldre bara för att man inte arbetat in dem när de var yngre? Människor är föränderliga och det går alldeles utmärkt för det mesta att ändra på något eller införa något nytt för alla åldrar. Och det här tänket att man skjuter sig i foten om man inte är stenhård mot ungarna från start - det funkar inte så, människor funkar inte så. Det blir bara en trist och rigid uppväxt för barnen.
Sen det här med tonåringar - jag fostrar inte mina barn med regler generellt, utan med dialog. Det innebär att vi inte behöver hårda regler för att de ska sköta sig, utan de sköter sig för att de fattar varför det är viktigt. Komma hem i tid - ja, för att sova tillräcklig, för att inte oroa oss andra i onödan, frihet under ansvar, alltså. och dom skiter inte fan i något alls, för det finns ömsesidig dialog och ömsesidig respekt som kommer med relationen.
Tider för läggning och väckning ser jag ingen vinst i på nåt sätt alls, mer än att man ska komma i tid till sina aktiviteter (skola, jobb, annat man lovat) och sova tillräckligt för att orka vardagen. Tidpunkt för hygien? Menar du på klockan då eller att det ska ske morgon/kväll eller så? Och måltider - vem far på nåt sätt illa av att middagen ibland blir kl 17.30 och ibland kl 18.30? Mer än småbarn då kanske, eller nån med en sjukdom som kräver tider?