• Anonym (Bokmalen)

    Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?

    13-åriga dottern vill ha förslag på böcker att läsa då jag plöjer många böcker i månaden. Problemet är bara att de flesta innehåller mer eller mindre detaljerade sexscener.
    Jag läste både grottbjörnens folk och isfolket när jag tom var yngre än hon är nu, men jag vet inte. Känns inte som att jag vill vara den som introducerar såna böcker.

  • Svar på tråden Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?
  • Anonym (Nej)

    Nej varför ska du ge såna böcker till henne? Finns väl massa andra tips du kan ge eller?

  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-19 17:13:16 följande:

    Nej varför ska du ge såna böcker till henne? Finns väl massa andra tips du kan ge eller?


     


    Hon insisterar på att hon vill läsa de böcker jag läser, hon vill inte läsa de ungdomsböcker jag föreslagit.
    Det är inte fifty shades vi snackar om här, inget extremt.. Men sex är det ju ändå.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-19 17:17:36 följande:

     


    Hon insisterar på att hon vill läsa de böcker jag läser, hon vill inte läsa de ungdomsböcker jag föreslagit.
    Det är inte fifty shades vi snackar om här, inget extremt.. Men sex är det ju ändå.


    Nej jag hade inte gett henne såna böcker. Du har väl läst andra böcker med?
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-19 17:18:47 följande:
    Nej jag hade inte gett henne såna böcker. Du har väl läst andra böcker med?

     


    Jag kan inte komma på så många böcker som inte innehållit något sånt alls nej. Några finns, men de känns inte passande av andra skäl.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-19 17:20:52 följande:

     


    Jag kan inte komma på så många böcker som inte innehållit något sånt alls nej. Några finns, men de känns inte passande av andra skäl.


    Verkar konstigt 
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-19 17:21:23 följande:
    Verkar konstigt 

     


    Vad? Att jag gillar såna böcker?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-19 17:22:22 följande:

     


    Vad? Att jag gillar såna böcker?


    Att du bara läst böcker med detaljerade sexbeskrivningar. Men nej jag hade inte introducerat sådana böcker till min dotter. Men du gör som du vill. 
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-19 17:23:32 följande:
    Att du bara läst böcker med detaljerade sexbeskrivningar. Men nej jag hade inte introducerat sådana böcker till min dotter. Men du gör som du vill. 

     


    Jag sa "mer eller mindre detaljerade", men ja, många har varit väldigt ingående. Det är ju dock inget jag vet innan jag läser boken.

  • Fjäril kär

    Alltså det finns fri tillgång på porr på nätet samt mängder av sexnoveller att läsa och det finns en drös med ljudböcker på Storytel tex som är väldigt sexuella... Så hon har ändå tillgång till sånt även om du ger henne böcker om Kulla-Gulla och hästar.. Även en stor del av ungdomslitteraturen innehåller sex.. För att inte tala om allt hon ser på film och tv...

    Skulle verkligen böcker med sexscener vara så förfärligt om du betänker perspektivet ovan? 

    Hon kan ju dessutom själv både köpa böcker och låna på biblioteket om du skulle "förbjuda" vissa böcker..

    Och du behöver ju inte slänga fram Fifty shades som första boktips. Vem vet hon kanske själv avstår såna böcker när hon väl upptäcker snuset hos vissa författare? 

  • Anonym (Bokmalen)
    Fjäril kär skrev 2022-05-19 17:33:01 följande:

    Alltså det finns fri tillgång på porr på nätet samt mängder av sexnoveller att läsa och det finns en drös med ljudböcker på Storytel tex som är väldigt sexuella... Så hon har ändå tillgång till sånt även om du ger henne böcker om Kulla-Gulla och hästar.. Även en stor del av ungdomslitteraturen innehåller sex.. För att inte tala om allt hon ser på film och tv...

    Skulle verkligen böcker med sexscener vara så förfärligt om du betänker perspektivet ovan? 

    Hon kan ju dessutom själv både köpa böcker och låna på biblioteket om du skulle "förbjuda" vissa böcker..

    Och du behöver ju inte slänga fram Fifty shades som första boktips. Vem vet hon kanske själv avstår såna böcker när hon väl upptäcker snuset hos vissa författare? 


     


    Jag förbjuder henne inte att läsa det, det jag inte känner mig bekväm i är att själv föreslå böckerna.
    Ironiskt nog var det min egen mamma som fick mig att läsa grottbjörnens folk när jag var 11. Den är dock väldigt tam i jämförelse med hur ingående författare kan vara nu för tiden.

Svar på tråden Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?