• Anonym (Svenskar)

    Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??

    I USA går mellan 30 och 50 % i kyrkan varje vecka. Om man ska ge exempel på saker amerikaner gör på sin fritid är alltså att gå i kyrkan ett ganska bra exempel. I Sverige är situationen ju däremot helt annorlunda; här är det inte ens 10 % som går i kyrkan minst en gång i månaden. Så, vad skulle ni säga är ett motsvarande exempel för svenskar? 

  • Svar på tråden Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??
  • Anonym (Gammaldags)

    Man kanske sover, jobbar...

    Att gå till kyrkan 11 på söndagsmorgon funkade för 100 år sedan. I bondesamhället när man jobbade på sin gård var morgonbestyren klar och man hade en stund över innan resten av sysslorna. 
    Det var också där man träffade folk och fick höra vad som hänt sen sist. 

    Vårt sätt att leva är så förändrat och jag tror kyrkan behöver förändras med oss. Hur det funkar i USA är för mig en gåta. Jag bodde med en familj där i 1.5 år och det var självklart. Det fanns barnpassning i anslutande lokal och efteråt åt man brunch på restaurang. 

  • mammabitch

    Sovmorgon om jag är ledig. Kanske brunch med kompisar.. Pyssla i trädgården om det är sommar. Kolla in familjeliv.... Känner inte att det finns något tomrum som behöver fyllas på söndagarna.

  • Anonym (Många täcker det behovet med astrologi)

    Jag tror rätt många svenskar, främst kvinnor, täcker det kyrkliga behovet med astrologi. Man läser horoskop, bekräftar sin och andras person efter horoskop, tolkar och analyserar sociala situationer man upplevt genom horoskop.

    Istället för att gå i kyrkan varje söndag och be till Gud lägger man 5 minuter åt att kolla upp horoskop för dagen, och kanske ett besök hos spådam eller medium, tarotläsning osv. emellanåt.

    Män ser på sport eller nåt.

  • Anonym (studsig)

    En härlig lång utetur på 3-6 timmar blir det denna tiden på året, om söndagen har fint väder. Antingen själv för träning eller utflykt med familjen.

  • Anonym (bara?)

    Jag är lite förvånad över den siffran från USA. Alla orter jag bott på i USA är det snarare 90% som gått i kyrkan varje söndag men jag kommer från deep south och har släktingar som är medlemmar i NIFB.

    Min uppfattning som amerikan i Sverige är att svenskar storhandlar, gör utflykter, sportar, träffar mormor/farmor, pysslar om hus eller lägenhet och ev trädgård och tar det lungt på Söndagar. Är det vår och sommar, ungefär mellan påsk och september, så är många i sommarstugan mellan fredag kväll och söndag kväll. 

Svar på tråden Vad gör svenskar i stället för att gå i kyrkan??