• Anonym (Skåningen)

    Är alla lika lättkränkta i Stockholm?

    I väntan på ett tågbyte gick jag bort till en matbutik vid Sergels torg igår. Råkar i en gång stöta till en tjejs arm då hon flyttar sig precis när jag ska gå förbi. Hon tände till direkt och fräste åt mig. Tyckte det var onödigt att gå in i konfrontation och att be om ursäkt kändes inte meningsfullt när hon blev så otrevlig på en gång.

    Sen kastar hon matvaror mot mig. Vette fan ad jag gjort om jag fått det i huvudet.
    Ingen annan brydde sig.

    Är det så här i Stockholm? Påtänd tjej? Nikotinbrist?

    Jävligt sjukt beteende oavsett. 

  • Svar på tråden Är alla lika lättkränkta i Stockholm?
  • Anonym (FrånGötaland)

    Haha jag vet inte , men en gång på centralen råkade min resväska nudda en kvinna och då kom de på ordentlig stockholmska "Men va fan gör du, se dig för!", sånt händer väll bara på film tänkte jag, men nää.. Det var ju såklart inte meningen! Hon var förbannad!

  • Anonym (Skåningen)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-05-21 08:54:58 följande:

    Låter helt normalt  // Cool


    Att folk över reagerar?

    Är det stress nivåer på över kurs?

    Hade faktiskt tyckt det varit mer normalt med en typ "men se dig för!". Ska man räkna med att få en filmjölk i huvudet när man besöker Stockholm lär nog turisterna flockas ????
  • Anonym (Skåningen)
    Anonym (FrånGötaland) skrev 2022-05-21 08:50:21 följande:

    Haha jag vet inte , men en gång på centralen råkade min resväska nudda en kvinna och då kom de på ordentlig stockholmska "Men va fan gör du, se dig för!", sånt händer väll bara på film tänkte jag, men nää.. Det var ju såklart inte meningen! Hon var förbannad!


    Haha, helt sinnessjukt. 

    Har varit i städer större och stressigare än Stockholm och råkat stöta till nån, aldrig varit med om utskällningar eller nästintill handgemäng. Ett ursökta på lokalt språk har funkat. Folk gör detsamma om de stöter till mig. Till och med södra Sverige har folk hyffs.

    Vad är problemet med Stockholm egentligen? Störst bäst och vackrast? Haha
  • linnerle

    Mänga fler människor idag (jämfört med förr i tiden) är bara RYSLIGT curlade och ouppfostrade. Uppvuxna med en total frihet UTAN ansvar tycker dom att dom kan bete sig hur illa som helst.

  • Anonym (Språkpolis)
    Anonym (Skåningen) skrev 2022-05-21 09:48:24 följande:
    Att folk över reagerar?

    Är det stress nivåer på över kurs?

    Hade faktiskt tyckt det varit mer normalt med en typ "men se dig för!". Ska man räkna med att få en filmjölk i huvudet när man besöker Stockholm lär nog turisterna flockas ????
    Överreagerar
    Stressnivåer
    Överkurs
    Du skulle ju ha kunnat skriva fil mjölk också...
  • sextiotalist

    Aldrig råkat ut för det.
    Lite information.
    Stockholm har över en miljon invånare och sannolikheten att man på centralen råkar ut för en stressad person på dåligt humör är nog större än i en liten stad mitt på ett glest befolkat torg 

  • Anonym (Skärgårdsbo)

    Hur vet du att hon ens var i från Stockholm?
    Hon kanske också var på besök eller så är hon ifrån någon annanstans och bor i Stockholm nu.
    Om man träffar på en människa någonstans kan man väl inte utgå ifrån att alla är sådana.
    Det bor över n 1 miljon människor i Stockholm tror någon verkligen att alla är på samma sätt?
    Så om det hade varit en person ifrån t ex Tyskland som hade träffat på den den tjejen du gjorde, skulle då tysken ha tänkt, jaha är alla svenskar sådana.
    Du kan ju inte mena att det aldrig skulle kunna hända någon annanstans.
    Inte ens om man kommer till en liten by kan man ju utgå ifrån att alla är likadana.
    Hon kanske inte ens var ifrån Stockholm, det kan du inte veta.

  • flygrl

    @TS: Nej, det där va verkligen ingen normal reaktion du fick av henne. Ok, att hon va otrevlig och fräste men att hon sen dessutom kastade matvaror på dig visar ju att det va en riktig idiot du mötte.

    Varför bad du inte om ursäkt med en gång eller hann du inte innan hon tände till?

    Är själv född och uppvuxen i Sthlm och visst kan en del va småsura i kollektivtrafiken men sånt har jag aldrig vart med om. Låter lite som en pundare eller person som inte är helt psykiskt frisk imho. Ge oss stockholmare en chans till vetja!

  • flygrl
    Anonym (Skärgårdsbo) skrev 2022-05-21 10:26:35 följande:

    Hur vet du att hon ens var i från Stockholm?
    Hon kanske också var på besök eller så är hon ifrån någon annanstans och bor i Stockholm nu.
    Om man träffar på en människa någonstans kan man väl inte utgå ifrån att alla är sådana.
    Det bor över n 1 miljon människor i Stockholm tror någon verkligen att alla är på samma sätt?
    Så om det hade varit en person ifrån t ex Tyskland som hade träffat på den den tjejen du gjorde, skulle då tysken ha tänkt, jaha är alla svenskar sådana.
    Du kan ju inte mena att det aldrig skulle kunna hända någon annanstans.
    Inte ens om man kommer till en liten by kan man ju utgå ifrån att alla är likadana.
    Hon kanske inte ens var ifrån Stockholm, det kan du inte veta.


    Bra poäng där. Men oavsett varifrån hon kom va hennes beteende inte ok.
Svar på tråden Är alla lika lättkränkta i Stockholm?