Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

För höga bidrag till arbetslösa?

Den där tankesmedjan behöver nog tänka lite till

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-07-14 08:34:58 följande:
    Någonstans handlar det om att vilja göra rätt för sig. 
    Grabben från Ukraina som bor hos oss går upp före 5 varje dag och tar moppen och åker och plockar jordgubbar. Han är själaglad över att kunna tjäna egna pengar.
    Mamman höll på att gå upp i limningen när terminen var slut, tills hon hittade ett tolkjobb över sommaren. 
    Det är skillnad på folk...
    Och så slank en liten kommentar om godhetsknarkande in igen.

Före kriget bröt ut saknade som bekant Ukraina helt människor som behövde hjälp med sin försörjning Hahahaha! Eller inte.

Tipsa honom om cykel istället. Det sparar både miljön och pengar. Om han säljer sin moped kan han köpa flera cyklar och ändå få pengar över att skänka till behövande.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-07-14 08:42:57 följande:
    Ja, en vilja som ofta är större när det är viktigare att dra in sin egen inkomst.
    Och vem kan försörja sig själv genom att plocka jordgubbar ett par veckor under sommaren? Det är ett sommarjobb för lite fickpengar och sedan kostar grabben samhället stora pengar genom att enbart befinna sig här, vilket är fine by me. Man ska hjälpa människor som flytt från krig OAVSETT VAR DE HÄRSTAMMAR FRÅN. Vissa barn är inte mer värda hjälp än andra till skillnad från vad du och ditt SD anser.
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-07-14 08:34:58 följande:
    Någonstans handlar det om att vilja göra rätt för sig. 
    Grabben från Ukraina som bor hos oss går upp före 5 varje dag och tar moppen och åker och plockar jordgubbar. Han är själaglad över att kunna tjäna egna pengar.
    Mamman höll på att gå upp i limningen när terminen var slut, tills hon hittade ett tolkjobb över sommaren. 
    Det är skillnad på folk...
    Och ingen av dem har sökt jobbet som elstängselmontör?

För hårt jobb? För jobbigt jobb? För tidiga morgnar? Inte värt den extra ansträngningen för så pass lite extra betalt?
  • nihka
    Padirac skrev 2022-07-14 08:14:33 följande:
    Det galna är väl att du fortsätter att sprida en tweet som inte stämmer med jobbannonsen för nämnda jobb. 

Men det är väl det som 'ger mest effekt' - eller hur du nu formulerade det.
    På vilket sätt överensstämmer inte tweeten med jobbannonsen?
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-07-14 10:12:19 följande:
    I just det här fallet handlar det om att vilja,  de behöver inte, då de bor gratis hos oss, Mamman har lagt undan mycket av det hon tjänat under vårterminen.
    Grabben fyllde 15 för ett tag sedan så vi ordnade att han fick ett AM-kort. Att han får köra moppe några mil varje dag är nog en bidragande orsak till att det är ok att plocka jordgubbar Solig

Men nog handlar det om att bygga upp ett sparkapital inför att de kan återvända...
    Finns många familjer från andra länder som gör likadant, men du har en lite annan syn beroende på var de kommer ifrån. Ord som free loader, snyltare och parasit passar in då. 
  • nihka
    Aniiee skrev 2022-07-14 10:40:36 följande:
    Se inlägg 138, det ska tydligen vara samma annons. 
    OK, men det fanns ingen länk där så man kan kolla upp det själv.

För övrigt ser tweeten skum ut då Jenny Ekman som inläggsskrivaren på facebook ska heta verkar bor i Stockholm och inte i Göteborg där jobben ska finnas och inte har något sådant inlägg, iaf inte synligt, och varför vill man isf inte det om man försöker värva? Bilden på henne stämmer överens med skärmdumpen på tweetkontot om det inte finns flera konton med samma namn och bild förstås och youtubeadressen existerar inte.

Tweetkontot kan sammanfattas som en rabiat SD-reklampelare.
  • nihka
    Padirac skrev 2022-07-14 10:44:11 följande:
    Det ställdes krav på B-kort och helst utökad B, och viss annan erfarenhet. KillBill har ett inlägg tidigare i tråden.

Samtidigt som det är en inte liten arbetslöshet så har företag svårt att rekrytera och personalbrist samtidigt. vad det beror på vet jag inte men det har lyfts fram flertalet gånger de senaste åren.
    Enkelt uttryckt så matchar inte jobbutbudet kompetensutbudet.

Det handlar inte bara om jobb med höga utbildningskrav utan också många jobb som exempelvis kräver en praktisk yrkesutbildning på gymnasial nivå. Så man ska välja en utbildning som leder till jobb och skola om sig om man inte sitter på den efterfrågade kompetensen. Och så ska man vara flyttbar.
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-07-14 11:36:32 följande:
    Det beror väl på vart man säger sig vilja flytta. När SDare ska flytta är det Thailand de längtar efter. 
    Själva funderar vi på Finland om det blir fortsatt rödgrönbrunt styre. Där kan jag språket, och min kompetens efterfrågas. Samtidigt är landet ungefär som Sverige, fast för vuxna 
    Jaså minsann. Det finns ett speciellt SD-utomlands. Lite som Argentina och nazisterna när det begav sig?

Vad får dig att tro att de rödgröna kommer att vilja regera med SD?  Även om SD säkert skulle vilja slå sig ihop med S såsom de ville efter valet 2014.

Hur är efterfrågan på vuxna svartarbetare i Finland? Och godhetsknarkeriet? Ska alla med närmare Ryssland?
  • nihka
    mari123 skrev 2022-07-14 12:47:37 följande:

I en normal population föds det sannolikt en rätt konstant andel studiebegåvade som lämpar sig för högre utbildning. Den tekniska utvecklingen går jättesnabbt med evolutionen tar tusentals år på sig. I framtiden kommer det krävas allt fler enkla jobb. Kommer de finnas eller kanske får vi ngn slags medborgarlön (socialbidrag till alla).

Man föds inte studiebegåvad.
Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?