Anotherone skrev 2022-05-22 23:03:19 följande:
Att får man spara 96 så sparar man 96. Typ. Vissa tycker att 96 dagar är många men det kan jag inte hålla med om. För ska man dela med en annan förälder i åtta år så blir det inte så många dagar per år och förälder.
Vi har alltid resonerat som så att dagarna är värda mer i rätten till ledighet när barnet är äldre än vad de var i pengar när barnen var små. Vi har tyckt att det varit rätt lätt att leva på en snålare budget med bebisar än senare.
Ah, nä 96 dagar på 8 år på 2 personer är inte mkt.
Anotherone skrev 2022-05-22 23:06:24 följande:
Från det att vi skolat in på förskola så har jag inte tagit ut någon fp, för jag bryr mig inte om SGI på det sättet. Jag har en SGI idag men den är fastställd på de 80% jag jobbar, inte på heltid. Men det funkar, jag är ju medveten om det så att säga.
Så vi tog ut noll år 0-1, sen tog jag ut 3 dagar per vecka fp + jobbade 2 dagar år 1-2 drygt för att ha SGI skyddad tills inskolningen på dagis vid 2 år 3 mån ca. Vid fyraårsdagen förra året hade vi 92 dagar kvar. Inte tagit ut några sen dess men tror att maken kommer ta en vecka i sommar.
Förstår. Jag är nog lite för feg att riskera sgi, då jag varit med om sjukskrivningar som kommit plötsligt och oväntat.