• Anonym (TS)

Hur många föräldrapenningsdagar ska man spara?

Hur många dagar med föräldrapenning sparade ni efter första föräldraledigheten för båda föräldrar?

Mitt barn kommer börja fsk vid 1,5 års ålder är tanken. Jag har förstått att man inte får spara mer än 96 dagar när barnet är 4 år.

Vad är en bra mängd dagar med ersättning att räkna på stt man bör spara däremellan för att kunna täcka upp för alla förskolans lledigheter mm? 

Vare sig jag eller sambon kan jobba in mer semester än vad vi har då vi inte har komp/flex så. Hur många dagar bör man räkna per år?

• Svar på tråden Hur många föräldrapenningsdagar ska man spara?
  • Seven Costanza
    Tow2Mater skrev 2022-05-22 19:30:59 följande:

Typ 80 per år läste jag i en annan tråd om du ska täcka upp.

Nej, det är om man skulle spara dem ända tills de går i förskoleklass eller i skolan dvs ha föräldradagar att ta ut på alla lov förutom röda dagar. I förskolan har de inte lov utan endast stängt för planeringsdagar.

TS. Det brukar vara 1-2 dagar per termin. 
  • Anonym (F)

Stängningsdagar Brukar vara 1-2 per termin.
    Utöver det stängt röda dagar (om ni inte är lediga då så är det bra att tänka på).

Tänk på att ni bara har rätt till tre ledighetsperioder var per år. Så är exempelviS du ledig på påsklov och sportlov och en stängningsdag så har du inte rätt till föräldraledighet fler gånger det året 

• Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2022-05-22 19:39:41 följande:

Stängningsdagar Brukar vara 1-2 per termin.
    Utöver det stängt röda dagar (om ni inte är lediga då så är det bra att tänka på).

Tänk på att ni bara har rätt till tre ledighetsperioder var per år. Så är exempelviS du ledig på påsklov och sportlov och en stängningsdag så har du inte rätt till föräldraledighet fler gånger det året 

Ok, det verkar inte vara något problem hos min AG, folk har då haft ledigt sportlov, påsklov, sommarlov, läslov och jullov här...
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-22 19:42:46 följande:
    Ok, det verkar inte vara något problem hos min AG, folk har då haft ledigt sportlov, påsklov, sommarlov, läslov och jullov här...
    Nej det kan absolut vara så att arbetsgivaren tillåter fler tillfällen ändå/inte ens vet om att man bara har rätt till tre perioder.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2022-05-22 19:36:49 följande:
    Nej, det är om man skulle spara dem ända tills de går i förskoleklass eller i skolan dvs ha föräldradagar att ta ut på alla lov förutom röda dagar. I förskolan har de inte lov utan endast stängt för planeringsdagar.

TS. Det brukar vara 1-2 dagar per termin. 
    Eller jo tre veckor mitt i sommaren brukar de flesta förskolor också hålla stängt och då ska kommunen erbjuda en gemensam förskola som man kan ha barnet på om man verkligen inte kan ha semester eller ta ut föräldrapenning just de veckorna.
  • Anotherone

Vi räknade redan från början ut hur vi skulle lägga upp det med utgångspunkt i att ta ut så få dagar som möjligt år 1 (SGI är skyddad ändå) och sen max ha 96 dagar kvar vid fyraårsdagen.
    Det gick klockrent, 92 dagar hade vi.

Min arbetsgivare är väldigt mån om att allt ska hanteras avtalsenligt och följa lagar och regler vilket innebär att den som söker ledigt ska visa utdrag på att man har dagar kvar samt att man har 3 perioder per år. Eftersom jag har en ledighet i grunden  på 20% har jag nyttjat en period redan. 
    Men spara så mycket ni kan, 96 dagar fördelat på 2 föräldrar och de 8 år som dagarna får tas ut är inte många dagar per år och person....

• Anonym (TS)

Jag tycker ändå det är svårt. Kommer det ett andra barn är detta ju inget problem.

Jag hade gärna varit hemma längre totalt än 1,5 år men ekonomin tillåter inte fler månader nu, behöver helt enkelt få in mer pengar i hushållet än en lön och en föräldrapenning.

Funderar på möjligheten att vara föräldraledig på deltid, vad jag fattar kan man jobba 4 dagar och ta FL 1 dag utan att tappa SGI. Det skulle ju ge barnet fler dar i veckan med mamma eller pappa?

• student2013

Det är 3 dagar / termin som är planeringsdagar. Så 6st/ år. 
    Så 12-20 dagar för dem dagarna. 

Jag planerade semester för 1 år sen och tog 1 vecka föräldraledigt då vi hade dagar att ta ut och mannen 2 veckor som jag tog ut semester. 
    Sen tänkte jag ta 2 veckor jul- trettondagen. 
    Men blev sjukskriven istället och kunde ta ut 0 i 4 månader. 

Jobbar 80% så kan plocka ut 1/8 dag varje dag vilket jag gjorde december - februari när dottern fyllde 4 nu. 

Vi hade ca 13 dagar som brann inne. 

• Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2022-05-22 19:56:03 följande:

Vi räknade redan från början ut hur vi skulle lägga upp det med utgångspunkt i att ta ut så få dagar som möjligt år 1 (SGI är skyddad ändå) och sen max ha 96 dagar kvar vid fyraårsdagen.
    Det gick klockrent, 92 dagar hade vi.

Min arbetsgivare är väldigt mån om att allt ska hanteras avtalsenligt och följa lagar och regler vilket innebär att den som söker ledigt ska visa utdrag på att man har dagar kvar samt att man har 3 perioder per år. Eftersom jag har en ledighet i grunden  på 20% har jag nyttjat en period redan. 
    Men spara så mycket ni kan, 96 dagar fördelat på 2 föräldrar och de 8 år som dagarna får tas ut är inte många dagar per år och person....

Men man får ju inte spara mer än de 96, hur menar du? 

• Anonym (TS)

Jag funderar ju på lite hur många dagar som är rimligt att man tar ut mellan 1,5 och 4 års ålder om barnet skolas in på fsk vid 1,5.

Som sagt skulle jag gärna varit hemma mer men verkligheten är att det är för stor skillnad på lön och föräldrapenning om man tar få dagar. Funderar dock på att låta barnet inte gå fulla veckor hela tiden på fsk.

• Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-22 22:40:52 följande:

Jag funderar ju på lite hur många dagar som är rimligt att man tar ut mellan 1,5 och 4 års ålder om barnet skolas in på fsk vid 1,5.

Som sagt skulle jag gärna varit hemma mer men verkligheten är att det är för stor skillnad på lön och föräldrapenning om man tar få dagar. Funderar dock på att låta barnet inte gå fulla veckor hela tiden på fsk.

Ligger nu över taken för sgi? För gör ni det så behöver ni ju kanske inte ens ta föräldrapenning om ni avstår en dag från arbete per vecka.
    Ni har rätt att gå ner till 75%, alltså en hel arbetsdag Per vecka, och då behöver man inte ta föräldrapenning för rätt till ledighet.
    Når du taket med den lön du har när du arbetar 4 dagar pwr vecka så kommer den ersättningen du får  inte förändras av att du inte skyddar sgi för 5 dagar i veckan.
  • Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2022-05-22 22:33:34 följande:

Men man får ju inte spara mer än de 96, hur menar du? 

Att får man spara 96 så sparar man 96. Typ. Vissa tycker att 96 dagar är många men det kan jag inte hålla med om. För ska man dela med en annan förälder i åtta år så blir det inte så många dagar per år och förälder. 
    Vi har alltid resonerat som så att dagarna är värda mer i rätten till ledighet när barnet är äldre än vad de var i pengar när barnen var små. Vi har tyckt att det varit rätt lätt att leva på en snålare budget med bebisar än senare. 
  • Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2022-05-22 22:40:52 följande:

Från det att vi skolat in på förskola så har jag inte tagit ut någon fp, för jag bryr mig inte om SGI på det sättet. Jag har en SGI idag men den är fastställd på de 80% jag jobbar, inte på heltid. Men det funkar, jag är ju medveten om det så att säga.
    Så vi tog ut noll år 0-1, sen tog jag ut 3 dagar per vecka fp + jobbade 2 dagar år 1-2  drygt för att ha SGI skyddad tills inskolningen på dagis vid 2 år 3 mån ca. Vid fyraårsdagen förra året hade vi 92 dagar kvar. Inte tagit ut några sen dess men tror att maken kommer ta en vecka i sommar. 
  • Räkan77

Nu var vi föräldralediga i det gamla systemet, men vi var lediga ungefär 4 veckor om året tillsammans. De perioder jag jobbade deltid(vi turades om att jobba 75%) så fyllde jag upp med lägsta dagar. Nu fick vi tre barn så det blev ju mycket ledighet för de äldre syskonen när de gick på förskolan och vi var föräldralediga med småsyskon. Den äldsta fick ju längre sommarlov än den yngsta.

Sen när alla barn börjat på förskolan så har vi har inte varit lediga alla lov utan tagit någon enstaka dag på sportlov och höstlov och då bara en av oss. I övrigt gick de på förskola/fritids. På påsklovet brukade vi vara lediga tillsammans och  under jullovet var barnen alltid lediga men vi varvade lite samt att våra föräldrar barnvaktade nån dag. På sommarlovet var de lediga i sex veckor och då brukade vi ta fyra veckor tillsammans och sen en varsin vecka ensam med barnen.

Jag tycker att barnen var lediga tillräckligt mycket. Vi hade inte dagar sparade för mer och vi kunde heller inte vara lediga mer från våra jobb. Vi hade sex veckors semester och det hjälpte ju mycket. Jag hade sju veckors ledighet sista åren och då sparade jag semesterdagar eftersom vi bara fick ta ut ledighet till yngsta fyllde 8 år. Vi lyckades låta barnen vara ledig lika mycket efter det, men då fick vi mer hjälp av våra föräldrar som då gått i pension. 

• Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2022-05-22 23:03:19 följande:
    Att får man spara 96 så sparar man 96. Typ. Vissa tycker att 96 dagar är många men det kan jag inte hålla med om. För ska man dela med en annan förälder i åtta år så blir det inte så många dagar per år och förälder. 
    Vi har alltid resonerat som så att dagarna är värda mer i rätten till ledighet när barnet är äldre än vad de var i pengar när barnen var små. Vi har tyckt att det varit rätt lätt att leva på en snålare budget med bebisar än senare. 
    Ah, nä 96 dagar på 8 år på 2 personer är inte mkt.
    Anotherone skrev 2022-05-22 23:06:24 följande:
    Från det att vi skolat in på förskola så har jag inte tagit ut någon fp, för jag bryr mig inte om SGI på det sättet. Jag har en SGI idag men den är fastställd på de 80% jag jobbar, inte på heltid. Men det funkar, jag är ju medveten om det så att säga.
    Så vi tog ut noll år 0-1, sen tog jag ut 3 dagar per vecka fp + jobbade 2 dagar år 1-2  drygt för att ha SGI skyddad tills inskolningen på dagis vid 2 år 3 mån ca. Vid fyraårsdagen förra året hade vi 92 dagar kvar. Inte tagit ut några sen dess men tror att maken kommer ta en vecka i sommar. 
    Förstår. Jag är nog lite för feg att riskera sgi, då jag varit med om sjukskrivningar som kommit plötsligt och oväntat. 
  • Anonym (TS)
    Räkan77 skrev 2022-05-22 23:31:22 följande:

Nu var vi föräldralediga i det gamla systemet, men vi var lediga ungefär 4 veckor om året tillsammans. De perioder jag jobbade deltid(vi turades om att jobba 75%) så fyllde jag upp med lägsta dagar. Nu fick vi tre barn så det blev ju mycket ledighet för de äldre syskonen när de gick på förskolan och vi var föräldralediga med småsyskon. Den äldsta fick ju längre sommarlov än den yngsta.

Sen när alla barn börjat på förskolan så har vi har inte varit lediga alla lov utan tagit någon enstaka dag på sportlov och höstlov och då bara en av oss. I övrigt gick de på förskola/fritids. På påsklovet brukade vi vara lediga tillsammans och  under jullovet var barnen alltid lediga men vi varvade lite samt att våra föräldrar barnvaktade nån dag. På sommarlovet var de lediga i sex veckor och då brukade vi ta fyra veckor tillsammans och sen en varsin vecka ensam med barnen.

Jag tycker att barnen var lediga tillräckligt mycket. Vi hade inte dagar sparade för mer och vi kunde heller inte vara lediga mer från våra jobb. Vi hade sex veckors semester och det hjälpte ju mycket. Jag hade sju veckors ledighet sista åren och då sparade jag semesterdagar eftersom vi bara fick ta ut ledighet till yngsta fyllde 8 år. Vi lyckades låta barnen vara ledig lika mycket efter det, men då fick vi mer hjälp av våra föräldrar som då gått i pension. 

Jo, får vi ett till barn känns det som att dagarna inte är problemet. Vi har inga far/morföräldrar som kan barnvakta så vi får planera själva utan att kunna räkna in sån hjälp.
  • Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2022-05-23 06:44:31 följande:
    Ah, nä 96 dagar på 8 år på 2 personer är inte mkt.
    Anotherone skrev 2022-05-22 23:06:24 följande:
    Förstår. Jag är nog lite för feg att riskera sgi, då jag varit med om sjukskrivningar som kommit plötsligt och oväntat. 
    Fast jag riskerar inte min SGI. Jag har bara fått en lägre SGI. Blir jag sjuk eller vabbar så kommer jag att ersättas motsvarande 80% vilket jag tycker är rimligt, jag har ju lön för 80% så varför skulle jag ersättas på annat vis. Däremot att missa uttag eller få glapp så att ens SGI nollas helt tror jag inte att någon spontant vill.
Svar på tråden Hur många föräldrapenningsdagar ska man spara?