• Bellemelle

Vill säga upp mig!

Hej!

Jag har hamnat i ett dilemma där jag inte trivs med mitt jobb alls, men har blivit erbjuden en fast tjänst efter min utbildning som jag sagt ja till men inte skrivit på något än. 

Jag trivs inte alls längre på arbetet och skulle gärna vilja byta då tiderna inte riktigt passar mig, men även för att jag inte trivs med målgruppen inom arbetet då jag arbetar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Har arbetat med målgruppen i 7 år och skulle gärna velat byta. 

Har på den senaste tiden känt ångest inför att jobba och tankarna är inte på jobbet utan jag tänker på allt annat och det jag egentligen vill arbeta med. Där man har ?normala? arbetstider. Jag längtar efter att komma från arbetsplatsen och dagarna går ut på att räkna ner tiden. Känner heller ingen större tillhörighet till kollegorna, även om de är bra och stöttande.  

• Svar på tråden Vill säga upp mig!
  • Bellemelle

Tillägg:

Skulle behöva tips och råd om vad jag kan göra. Sommarschemat och semestern är planerad, där samordnaren har räknat in att jag ska jobba och känner ett ansvar att inte svika dem genom att bara sluta så att det blir kris, samtidigt som jag vill sluta. 

• Anonym (Qwerty)

Uppsägningstiden är väl 3 månader så även om du säger upp dig imorgon kan du inte sluta förrän 23 augusti.
    Vad gäller schemat så är det inte ditt problem att lösa, så säg upp dig du. Ska man tänka så så kan man ju aldrig säga upp sig. 

• Dexter dot com

Hur cheferna löser schemat om du säger upp dig är ju inte ditt problem så länge du följer ditt avtal om uppsägningstid. Hur hade dom löst det om du blivit långtidssjukskriven?

• Anotherone

Jag säger som ovan, säger du upp dig så är det inte längre ditt problem att hantera. Även som person med schysst moralisk kompass och samvete så är man sig själv närmast. Men säg inte upp dig innan du kollat upp hur lång uppsägningstid du har samt att du fått avtal från din potentiella nya arbetsgivare.

• Anonym (äää)

Precis, kolla upp reglerna först, innan du gör något. 
    Sedan kommer följdfrågor som: Har du råd att vara arbetslös ett tag? Kan du avsluta det jobb du har och sedan i lugn och ro bestämma dig för framtiden, utan att vara hetsad av ekonomin?

Jag har liknande tankar (annan bransch) men kan tänka mig att jobba nåt år till medan jag planerar. Jag har under ett par år lyckats förändra lite inom min tjänst, till hur jag vill jobba. Jag tror att min chef kommer lyssna när jag planerar att förändra ett par saker till så jag sitter inte riktigt i samma sits som du. Tris rätt bra med kollegor också. Drömmer väl egentligen om att starta eget av något slag, men har inte planerna klara. Man får vara logisk och inte agera för snabbt. 

• Anonym (Hmm)

Ni som skriver att hon har uppsägningstid - det står ju i TS att hon inte har skrivit på något ännu så rimligen kan hon ju säga att hon har ändrat sig. Muntligt avtal gäller egentligen men hon kan ju prova, i alla fall om hon tror att det är lätt att få något annat jobb. Om det kan vara svårt och hon är beroende av en bra referens från det här jobbet så är det nog bara att stå ut, säga upp sig och jobba uppsägningstiden. 

• Anonym (Fred)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-23 22:58:04 följande:

Ni som skriver att hon har uppsägningstid - det står ju i TS att hon inte har skrivit på något ännu så rimligen kan hon ju säga att hon har ändrat sig. Muntligt avtal gäller egentligen men hon kan ju prova, i alla fall om hon tror att det är lätt att få något annat jobb. Om det kan vara svårt och hon är beroende av en bra referens från det här jobbet så är det nog bara att stå ut, säga upp sig och jobba uppsägningstiden. 

Vi menar såklart det arbete hon redan har! Hon kan skriva på hur många nya avtal som helst men är hon skyldig att stanna 3 mån på sin nuvarande arbetsplats så är det ju det hon måste utgå ifrån i första hand.
    Eller hur menar du?
Svar på tråden Vill säga upp mig!