• EpicF

Ta covid vaccin som gravid?

Dem enda som kan bestämma om du ska ta vaccinet (som gravid eller inte) är du. Jag hade personligen inte tagit det som gravid, oavsett vad alla råd säger. När jag redan vaccinerad med tre sprutor men hade jag varit gravid hadde jag väntat. 

• EpicF
    Anonym (jobb) skrev 2022-05-23 16:33:56 följande:
    Jag arbetar i barnsjukvården och har tre barnpatienter som förlorade sina mammor i Covid under sen graviditet/förlossning. Visst, man kan klara sig och man kan aldrig skydda sig mot allt hemsk som kan hända, men Covid är en farlig sjukdom och jag skulle aldrig medvetet vilja utsätta mitt barn för att bli moderlös nästan innan det föddes. 
    De hade tyvärr kunnat dött i vilket fall som helst... 
  • EpicF
    Anonym (Nope) skrev 2022-05-24 18:38:34 följande:

Jag har inte tagit någon spruta och tänker inte göra det heller oavsett gravid eller inte. Blev sjuk lindrigt i covid. Tror personligen det är bäst för kroppen att själv ta itu med det än att spruta in påtvingat. Lyssna på din intuition. Valet är ditt och ingen annans. Ingen är bättre än nån annan oavsett vaccinerad eller inte

Finns inget som är bättre än ha antikroppar efter att ha haft covid. Jag har dock haft covid två gånger o h är vaccinerad med tre doser, helt efter noga övervägande. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2022-05-25 09:21:09 följande:
    Andra dosen tog jag precis innan jag blev gravid och tredje dosen tog jag under graviditeten. Nej man vet inte de långsiktiga effekterna men just i denna tid ville jag hellre satsa på ett skydd än att hamna på IVA och riskera att förlora bebisen eller för tidig födsel. Min barnmorska rekommenderade mig starkt att vaccinera mig. 
    Förlora ett barn eller föda förtidigt är något man alltid kan riskera att göra oavsett vaccin mot covid då det inte ens har med covid att göra. Märkligt att folk inte förstår det... Och märkligt att en BM inte heller förstår det...
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2022-05-25 10:06:51 följande:
    Jag tänkte mer att man är en riskgrupp som gravid och löper då högre risk att bli allvarligt sjuk i covid. Har dessutom diabetes så jag kände i alla fall att jag ville vaccinera mig.
    Helt ok att vilja vaccinera sig. Men jag tycker det är märkligt att gravid som inte vill vaccinera sig påstås riskera sitt barn eller föda förtidigt. Då dessa tingen inte har med varken vaccinet eller covid att göra. 

Vill man vaccinera sig så ska man göra det, för sin egen skull och för att man själv vill oavsett om man är gravid eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2022-05-25 18:37:44 följande:
    Barnmorskorna får inte ge detta råd oavsett vad de själva tycker. så riktigt dåligt att din dotter fått det rådet.
    Jag har själv valt att inte ta vaccinet som gravid. Men att barnmorska uppmanar till att göra det är emot riktlinjerna och borde anmälas 
    Kan finnas en annan grund att hon fick rådet att inte ta. Inte enbart pga graviditeten. 
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 09:24:16 följande:
    Låter ju superkontrakt. Dessa innovativa amerikanska sprutor har ju räddat livet på miljarder människor globalt och är förenat med noll risker både gällande barn och vuxna. Det har redan en enorm mängd forskning visat. Allt som talar emot är antingen hittepå av uppmärksamhetssökande okunniga människor eller studier av låg kvalitet som inte kan godkännas. Anmäl bmx2 för spridning av desinformation. Sprutorna ska tas punkt. Såklart är det frivilligt, man ska inte känna sig tvingad. Men man är samtidigt en väldigt korkad och egoistisk människa om man inte sprutar sig. 
    Det kan  finnas andra orsaker till att man råds att inte ta vaccinet. Sjukdomar/tillstånd som kan förvärras av vaccinet. Etc etc. Allt är inte svart och vit. 
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 10:07:03 följande:
    Aha som vadå tänker du? Är det inte mycket värre att drabbas av denna väldigt farliga sjukdom och riskera att dö eller gå runt och smitta andra människor som kan dö? Det känns mer som en ursäkt att slippa ta sprutorna. 
    Det finns de som faktiskt inte får ta vaccinet för sin läkare (självklart kan de gå emot läkaren och ta risken) pga de kan dö av vaccinet, deras tillstånd kan förvärras så at konsekvensen blir att se dör. 

Dessutom så smittar även vaccinerade.

Allt är inte svar eller vitt. Finns en heldel däremellan.  
  • EpicF
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-26 12:47:29 följande:
    Desinformation! Vaccinerade smittar inte och dör inte. 
    jaha vad kan det vara för anledningar då 
    dö av vaccin? Knappast 
    Och ändå så får även vaccinerade covid-19 och kan smitta vidare. Och ja, även vaccinerade kan ta av covid-19 trots vaccin. Så nej, det är inte desinformation utan fakta. 

Finn massa tillstånd som kanske förvärras av vaccinet pch som gör att man avråda från att ta det av läkare. Jag känner också ett fåtal som är under utredning för autoimuna sjukdomar och som också blivit avrådd att ta vaccinet under utredningen. 
  • EpicF

Anonym (Tiffany): Olika medicinska tillstånd eller sjukdomar. 

Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?