• Anonym (osäker)

Ta covid vaccin som gravid?

När det i höstas blev möjligt att vaccinera sig mot covid för 20-30 åringar så ville jag vänta med vaccinera mig då det under hösten skulle bli intensivt på jobbet. Flera personer hade sagt upp sig och vi var underbemannade på mitt nya jobb och jag ville inte riskera att vara borta från jobbet pga biverkningar osv. Planen var att jag skulle ta första sprutan i december/januari när det lugnat ner sig på jobbet och jag inte behövdes lika mycket. Men så blev jag gravid i november, inte planerat men välkommet. Efter det var det inte tal om vaccinera sig tom vecka 12 enligt min barnmorska.

Nu är jag i vecka 31 och är jätteosäker på hur jag ska göra. Min barnmorska har tryckt på att jag ska vaccinera mig innan förlossningen och sagt att hon annars kommer skriva i förlossningsbrevet att jag inte är vaccinerad. Jag är rädd att vaccinet påverkar bebisen i magen på något sätt framöver, det har inte hunnit forskas så mycket på hur barn vars mamma blivit vaccinerad under graviditeten sen blivit påverkade av det. Hade jag inte varit gravid så hade jag ju tagit vaccinet, men nu måste jag ta ett beslut som eventuellt kan påverka min bebis utveckling. Jag vet inte om jag någonsin skulle förlåta mig själv om det skulle visa sig att bebisen sen får en biverkning som kan kopplas till vaccinet. 

Jag känner bara sådan ångest över att ta vaccinet dels för att barnmorskan trycker på det och jag är även rädd för att ev. få sämre vård/särbehandling på förlossningen om jag inte är vaccinerad. Jag vill höra era historier ni som vaccinerat er under graviditeten, upplevde ni eller era bebisar några biverkningar av vaccinet? 

• Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?
  • Anonym (Tiffany)

Hahah därför det finns ett forum på facebook med 40k medlemmar som rapporterar svåra biverkningar. spikproteinet ansamlas i äggstockarna och otillräcklig forskning kring hur det påverkar spädbarn finns 
    absolut vill du låta staten bestämma över din och ditt spädbarns kropp så varsågod. nu har ju en ny myndighet mot psykologimakt förvar skapats i Karlstad. De har en hemsida där du kan läsa på hur man ska tänka kring saker. Antingen tänker du rätt, eller så är det desinformation/misinformation osv det fanns en gedigen meny av begrepp att använda sig av. Antar att *anti-vaxxxare* ingår i många av epiteten på hemsidan, så vill du inte bli häcklad under förlossningen så skyndar du dig att injicera dig och indirekt ditt barn.

• Anonym (Tiffany)

Snart kommer vi inte kunna välja längre så spelar roll 

• Anonym (Tiffany)
    Anonym (Nejtack) skrev 2022-05-24 13:31:39 följande:

Är höggravid och ej vaccinerad. Tänker som så att vad folk än säger så har man inte sett eventuella biverkningar som kan uppstå på längre sikt, vilket är logiskt då vaccinet inte funnits särskilt länge. Mitt barn kommer födas om några veckor och om fallen ökar till hösten kommer jag ta vaccinet då.

Hela familjen har haft covid i två omgångar och klarat oss fint. Däremot fick ena dottern vaccin i höstas och har sedan dess haft oregelbunden mens samt menssmärtor från h.etet. Hon ligger i fosterställning och gråter och kräks av smärtor och detta fick sin början efter vaccinet. Har kontaktat vården som vill att hon börjar äta p-piller mot smärtorna och de kraftiga blödningarna. Hon vägrar ta fler doser vaccin efter detta. Själv är jag skeptisk men har ändå tagit beslutet att vaccinera när barnet är fött, om det blir som man förutspår att en ny våg kommer till hösten.

Jag tänker att man ska göra det som känns rätt för en själv. Det är givet att vårdpersonal rekomenderar vaccin då det hör till deras jobb att rekomendera alla att vaccinera sig. Min bm frågade om vaccin på inskrivningen och jag sa då att jag inte känner mig bekväm med att ta vaccin som gravid. Hon accepterade detta och har inte frågat något mer. Skulle hon pressa mig skulle jag sannolikt byta bm. Har redan bestämt mig och kommer att följa min plan då jag verkligen vägt för- och nackdelar under en lång tid och tänkt igenom beslutet ordentligt. Hade en tid inbokad för vaccinering i samband med att jag blev gravid i höstas. Plussade några dagar innan och valde då att avboka tiden. Finns många gravida som tagit vaccin och det har gått bra för dem med så jag anser att alla ska ha rätten att lyssna på sin magkänsla och göra som man vill
    Finns inget rätt eller fel att göra utan det är upp till var och en.

Det finns rätt och fel. och nej det är inte vårdpersonalens uppgif att bete sig såhär, tvärtom. 

/ vårdpersonal 

• Anonym (Så tänkte  jag)
    Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-25 11:24:54 följande:

Hahah därför det finns ett forum på facebook med 40k medlemmar som rapporterar svåra biverkningar. spikproteinet ansamlas i äggstockarna och otillräcklig forskning kring hur det påverkar spädbarn finns 
    absolut vill du låta staten bestämma över din och ditt spädbarns kropp så varsågod. nu har ju en ny myndighet mot psykologimakt förvar skapats i Karlstad. De har en hemsida där du kan läsa på hur man ska tänka kring saker. Antingen tänker du rätt, eller så är det desinformation/misinformation osv det fanns en gedigen meny av begrepp att använda sig av. Antar att *anti-vaxxxare* ingår i många av epiteten på hemsidan, så vill du inte bli häcklad under förlossningen så skyndar du dig att injicera dig och indirekt ditt barn.

Spikproteinet ansamlas  inte i äggstockarna. Sluta hänvisa till överbevisad fakta. Man måste inte vaccinera sig och jag förstår olusten att göra så somgravid, men felaktig info hjälper ingen.
  • Anonym (Tiffany)
    Anonym (Så tänkte jag) skrev 2022-05-25 11:41:58 följande:
    Spikproteinet ansamlas  inte i äggstockarna. Sluta hänvisa till överbevisad fakta. Man måste inte vaccinera sig och jag förstår olusten att göra så somgravid, men felaktig info hjälper ingen.
    Tyvärr är det du som sitter på fel information. Och snart kommer vi alla att behöva ta sprutan. Detta lär inte vara sista pandemin heller. I rest my case 
    Slå mig på fingrarna om två år ifall jag hade fel. 
  • Pentra

Min gravida dotter har blivit tillsagd av sin barnmorska att INTE ta Covid-19-sprutorna; och det å det bestämdaste. En bekant till mig har även berättat att hennes gravida bonusbarn, som bor i en helt annan del av landet, också blivit starkt avrådd att ta dessa sprutor under sin graviditet. Mvh, Pentra

Anonym (Tiffany) skrev 2022-05-25 12:56:17 följande:
    Tyvärr är det du som sitter på fel information. Och snart kommer vi alla att behöva ta sprutan. Detta lär inte vara sista pandemin heller. I rest my case 
    Slå mig på fingrarna om två år ifall jag hade fel. 
    Noterat. Du har också fel om spikproteinet. Desinformation.
    Pentra skrev 2022-05-25 13:29:09 följande:

Min gravida dotter har blivit tillsagd av sin barnmorska att INTE ta Covid-19-sprutorna; och det å det bestämdaste. En bekant till mig har även berättat att hennes gravida bonusbarn, som bor i en helt annan del av landet, också blivit starkt avrådd att ta dessa sprutor under sin graviditet. Mvh, Pentra

Säääkert.
  • Anonym (J)
    Pentra skrev 2022-05-25 13:29:09 följande:

Barnmorskorna får inte ge detta råd oavsett vad de själva tycker. så riktigt dåligt att din dotter fått det rådet.
    Jag har själv valt att inte ta vaccinet som gravid. Men att barnmorska uppmanar till att göra det är emot riktlinjerna och borde anmälas 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2022-05-25 18:37:44 följande:
    Barnmorskorna får inte ge detta råd oavsett vad de själva tycker. så riktigt dåligt att din dotter fått det rådet.
    Jag har själv valt att inte ta vaccinet som gravid. Men att barnmorska uppmanar till att göra det är emot riktlinjerna och borde anmälas 
    Kan finnas en annan grund att hon fick rådet att inte ta. Inte enbart pga graviditeten. 
Svar på tråden Ta covid vaccin som gravid?