• Anonym (Bord)

    Borderline - sjukskriven

    Hej jag har borderline. Hur kan ni andra sköta ert jobb? Är de flesta sjukskrivna eller jobbar ni på som vanligt? Tar ni medicin eller hur lever ni?

  • Svar på tråden Borderline - sjukskriven
  • Anonym (Personlighetsklyvning)

    Jag har delad personlighet, eller borderline som det förr kallades. Jag jobbar, 80% för tillfället. Ska inte påstå att det är lätt, mitt oförutsägbara humör och speciella små egenskaper ställer ofta till det för mig inombords men tack vare behandling med DBT har jag blivit bättre på att dölja det utåt och försöka att ta mig vidare där och då. 

  • Anonym (Bord)

    Tar du tabletter eller är det bara DBT? Hur lång tid tog det innan du blev diagnostiserad?

    Hur är du i relationer?

  • Anonym (Ja)

    Fick veta att jag hade borderline för typ ett halvår sen. Är strax över 30. Jag är sjukskriven på halvtid men det är mest för ångesten och dissociation och trauman. Har nyligen börjat DBT. Äter antidepp, stämningsstabiliserande, lugnande/sömntabletter och extra vid behov. Har svårt att orka med jobbet men vill gärna jobba 50 procent iaf.

  • Anonym (Lova)

    Jag har borderline. Var heltidssjukskriven och inlagd länge men sedan 2015 jobbar jag halvtid och har halvtids sjukersättning (tidigare förtidspension). Funkar sisådä. Svårt att orka med livet utanför arbetet.


    Medicinerar sedan länge med Lamotrigin (stämningsstabiliserande)

  • tacotruck

    Jag har varit diagnosticerad med borderline för mig var jobbet en fristad. Jag tänkte på annat genom att jobba. Var jag hemma ledig sov jag mest bort dagarna för att slippa grubbla och ha ångest. jag jobbade 90% tills det att jag började i mentaliserings baserad terapi (mbt) kommer ej ihåg hur mycket jag gick ner men tror till typ 70 % och fick pengar för f-kassan under tiden jag gick i terapi. Idag uppfyller jag inga krav för diagnosen borderline. 

Svar på tråden Borderline - sjukskriven