• Anonym (Palla fett hår)

    Palla fett hår?

    Det förespråkas vitt och brett om slitaget att tvätta håret för ofta. Är alternativet bättre- fett hår? Finns det något som ser så ofräscht och sunkit ut?
    Tro mig. Jag har också fått höra
    -Tillvänjningsprocess, du måste låta det ta tiiiiid. Ditt hår kommer att vänja sig.

    Fan heller, mitt hår är och förblir fett om jag inte tvättar det varje dag. Har försökt fasa ut till var tredje, varannan, även längre perioder emellan. Mitt hår vänjer sig aldrig. Sja tilläggas att jag har tunt, flygigt skandinaviskt hår. 


    Är det verkligen så mycket viktigare med det här Sk ?slitaget? än att se fräsch ut? Tycker jag ofta se folk med fett hår och det vänder sig i magen på mig.

    hur tänker ni andra, Ska varje dag utan hårtvätt vara en dålig hårdag? En dag där
    man känner sig och ser ofräsch ut? Är inte livet för kort för det? 

  • Svar på tråden Palla fett hår?
  • Anonym (Fia)

    Det är till viss del en tillvänjning, speciellt om man fallit in i att tvätta varje dag och det tar tid att vända det. Kan även vara värt att prova lite olika schampon. I vissa perioder kan jag kompromissa med att bara skölja med vatten varannan gång. Tänk även på att om du torkar det med värme verktyg skyndar det lätt på så att det blir fett fortare (och sliter mer) och för slitagets skull naturligtvis inte gnugga med handduk. 

    Men allmänt säger jag som också har tunt flygigt hår som i perioder lätt blir fett - torrschampo, inte som i gnugga och försöka borsta ur helt (det kommer ju bara att slita och dessutom stimulera hårbotten än mer) - men i mindre mängd, gärna innan det blir särskilt fett så ger det både styrsel och volym och hindrar det från att bli fett så fort. 
    Eftersom du säger skandinaviskt hår antar jag att det inte är särskilt mörkt, är det väldigt mörkt är det svårt att hitta ett som fungerar riktigt bra. 
    Prova många olika och ge inte upp bara för att du inte gillade en sort, det skiljer sig väldigt mycket med texturen på dem och vilken effekt de har. 

    Generellt har jag funnit att om ett schampo gör håret helt rent på en tvätt är det för starkt eller så tvättar man lite för ofta, två omgångar med mindre mängd har generellt hållt mitt hår renare längre. Hörde det först av en gamma släkting som var frisör (men som är död sedan länge) det där med att om det blir rent av en schamponering är det inte ett bra schampo att använda, provade det aldrig innan jag fick fett hår (hade inte det innan ca 25 års ålder) och tyckte det lät konstigt, men när jag provade runt för att få bukt med det så provade jag tills jag hittade ett där det fungerade bäst med två omgångar med ganska lite schampo och det blev betydligt bättre. Längderna har sett finare ut så också. 

  • Anonym (Sluta använda schampo)

    Jag tvättar håret var 5:e eller var 6:e dag. Det är är inget problem sen jag slutade med schampo för 10 år sedan. Tvättar med endast balsam istället. Det krävdes visserligen en avvänjningsperiod på några veckor men sen dess är det lugnt. Håret håller sig fräscht mellan tvättarna, inget problem med fett hår.

  • Anonym (Sluta använda schampo)

    Kan tillägga att innan jag slutade med schampo var jag också tvungen att tvätta håret varje eller åtminstone varannan dag för att det inte skulle vara fett.

  • EpicF

    Jag får fett hår om jag tvättar varje dag. Mitt hår mår bäst och ser finast ut, inte fett, om jag tvättar det 1-2 gånger i veckan. Ser också bra ut även om jag hade väntat 10 dagar. 

    Men så är alla hår olika. Vissa hår mår bra av att tvättas sällan och andra gör det inte. Det är tillvänjnigsperiod att låta bli och tvätts håret och vissa får det helt enkelt inte till. 

  • Anonym (S)

    Val av produkter påverkar massor. Så dessvärre kan man få behöva testa sig fram, till ett schampo/balsam som inte orsakar fett och tungt hår på hur kort tid som helst. Har man den typen av produkt kan man försöka tillvänja hur mycket man vill, man kommer ändå inte komma någonstans. För produkterna saboterar för en. 

  • Anonym (Knep)

    Mitt knep är att lyssna på min gammelmormor och borsta håret ordentligt varje dag. Inte bara längderna, utan ordenligt hela skalpen. 50 tag på morgonen och 50 på kvällen. Bra borstar och kammar som håller länge är ett måste och både grövre och finare.

    Skönt med massagen också, släpper på spänningar. 

  • Anonym (tar tid)

    Det tar tid att vänja av. Jag tvättade förut håret varje dag och det såg fett ut redan på kvällen om jag hade tvättat det på morgonen. Passade på att vänja av när jag var föräldraledig med att då bara tvätta 2 gånger i veckan och det såg ju ärligt talat förjävligt ut i över ett halvår. Och tog väl ytterligare ca ett år innan håret på riktigt vant sig. 

    Sedan gick jag över till balsammetoden och nu kör jag lite mix. Tvättar med schampo kanske 2-3 gånger i månaden och bara balsam däremellan. Tvättar håret var tredje dag ungefär och det ser nytvättat ut i 2 dagar (d.v.s. om jag tvättar på måndagen ser det fortfarande nytvättat ut på onsdagen) så länge jag ändå sköljer det med vatten i duschen mellan tvättarna. 

    Tycker det är väldigt skönt att ha kommit ifrån måstet att tvätta håret varje dag. Inte främst pga att det slits utan pga hur snabbt det blev fult. Om man t.ex. sov borta efter att ha tvättat håret på morgonen innan man iväg åkte så skämdes jag alltid över hur flottigt mitt hår var till frukosten. 

  • sextiotalist

    För håret och hårbotten, ja, då är det bättre att håret är lite fett. Men jag kan förstå att det inte känns bra.
    Men om man får fett hår efter en dag, så har man klart en överproduktion, vilket inte alls är ovanligt under puberteten och några år efteråt.
    Men som vuxen, så bör man inte ha det.
    Mitt hår är som bäst, den tredje dagen, men fjärde dagen, då behövs det tvättas. 

  • Anonym (Olika)

    Jag tvättar vanligen håret någon gång i veckan, och tillför rätt mycket återfuktande saker under denna vecka.... Min dotter tvättar också håret en gång i veckan och det kan dessutom gå ytterligare en vecka ibland.

    Min slutsats är att hår och hud är väldigt olika! Min make och son behöver tvätta håret ungefär 2 gånger i veckan, annars ser det fett ut 

    Blir ditt hår fett, så är det ju viktigt att använda produkter som inte förvärrar problemet. Precis som vi med torrt hår behöver använda knep som hjälper oss.

  • Anonym (XXX)

    Du ska inte lyssna så mycket på vad andra säger. Du ser väl själv om ditt hår ser slitet ut? I så fall kan du klippa topparna. Att det skulle bli "slitet" av att tvätta det varje dag, är ju bara dumheter. Inte heller kan ett schampo vara för starkt, som någon påstår här i tråden (i alla fall inget som säljs i normala butiker i Sverige idag, detta är ju oerhört reglerat och styrt). 

    Att använda fön för mycket kan dock torka ut håret. Gör inte det. Tvätta håret när du kommer hem från jobbet, handdukstorka lite försiktigt med tjocka frottéhanddukar, och låt resten självtorka. Borsta inte ut förrän det är riktigt torrt. 

    Att gå mer än tre dagar utan att tvätta håret är ofräscht, och vare sig om om håret är påfallande fett eller inte. Det börjar ändå lukta härsket fett om det.

  • Anonym (XXX)

    ...och en sak till: strunta i "återfuktande" produkter. "återfuktande" är lika med "återfettande". Detta är marknadens sätt att få dig att använda deras produkter. Det behövs inte. Tvätta håret lite mer sällan i stället, och använd inte fön, så behövs det inget "återfuktande". Naturen sköter detta själv. Att tvätta håret varannan eller var tredje dag är lagom. Om man svettas mycket tvättar man lite oftare.

  • Anonym (Tjejen)

    Jag måste tvätta håret varje dag annars luktar mitt hår äckligt ,blir fett och platt.Jag vill vara fräsch och lukta gott.

  • Anonym (Samma här)

    Måste också tvätta mitt hår varje dag annars blir det sunkigt och fett. försökt vänja av men fungerar inte på mitt hår

  • Anonym (Hålla rent överallt)

    Jag märkte när jag skulle vänja mitt hår vid färre tvättar att det var A och O att hålla borstar, kammar, plattång osv rena.
    Rengöra ett par gånger i månaden. 
    Tömma borsten från gammalt hår dagligen. 

    När jag tvättar håret tvättar jag med schampo två gånger och sen sätter jag i balsam. Balsamet masserar jag in i hårbotten och sen sköljer ur noga. 


    Jag fönar aldrig håret för att inte torka ut hårbotten. 


    Sen är det noga att byta örngott på kudden i sängen och att inte pilla för mycket i håret. Inte ha det framme i ansiktet och se till att ansiktet är rent. 

    Kan tillägga att jag inte använder några som helst stylingprodukter. 

    Kanske är allt ovan självklara saker men för mig funkar det och räcker att tvätta håret två gånger i veckan. 

  • Anonym (Fågel)

    Har också tunnare skandinaviskt hår. Tvättar en gång i veckan med balsam. När jag slutade med shampoo slutade håret att bilda fett i så hög utsträckning.

Svar på tråden Palla fett hår?