• Anonym (Tvätt)

Hur länge hjälpa barn med intimtvätt?

Jag  har en femåring som jag fortfarande hjälper med intimtvätt, både av snippa och rumpa. Först tvättar hon och sen säkerställer jag att det är rent. Jag har tänkt att det är fullt normalt och att hon får hjälp så länge det behövs.

Nu fick jag till mig att det är sjukt och konstigt och att hon minsann ska klara det själv.

Vad säger ni? Är det så sjukt att man hjälper ett äldre förskolebarn med hygienen?

• Svar på tråden Hur länge hjälpa barn med intimtvätt?
  • nonameleft

Det är väl individuellt men generellt sa ska ju en 5-aring klara att tvätta underlivet själv! 

Mina 2 äldsta har skött intimttvätt sedan de var 3,5 ar och sa kommer det troligtvis bli med min yngsta som är 3 nu. 

• Anonym (G)

Vadå säkerställer att det är rent. Man sköljer väl av med vatten sen är det bra. Man sitter inte och skrubbar med en borste 

• Anonym (Ja)

Ja det är sjukt. Ni borde ha sagt åt barnet runt 2-3 års ålder att tvätta själv.

• Anonym (Tvätt)
    Anonym (G) skrev 2022-05-24 13:01:58 följande:

Vadå säkerställer att det är rent. Man sköljer väl av med vatten sen är det bra. Man sitter inte och skrubbar med en borste 

Sköljer lite noggrannare helt enkelt. De gånger jag inte eftertvättar, klagar hon ofta på klåda och sveda, så något gör min insats. 
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (Ja) skrev 2022-05-24 13:04:04 följande:

Ja det är sjukt. Ni borde ha sagt åt barnet runt 2-3 års ålder att tvätta själv.

Är det lika sjukt att jag tvättar hennes hår?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tvätt) skrev 2022-05-24 13:04:42 följande:
    Är det lika sjukt att jag tvättar hennes hår?
    Nej, för det är inte ett intimt område. Fattar du väl själv...? Men i den åldern borde hon kunna göra det själv också.
  • Anonym (Matilda)

I den åldern borde de klara det själv ja, med visst överinseende och påminnelse om att skölja rent ordentligt. Men att du sköljer ett extra varv i snippan, njä det är inte nödvändigt. 

Snippan ska ju dessutom inte tvättas med tvål så hitta nån annan form av duschcreme/duscholja så slipper hon sveda och klåda och du behöver inte vara där och skölja. 

• Anonym (Tvätt)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-05-24 13:12:34 följande:

I den åldern borde de klara det själv ja, med visst överinseende och påminnelse om att skölja rent ordentligt. Men att du sköljer ett extra varv i snippan, njä det är inte nödvändigt. 

Snippan ska ju dessutom inte tvättas med tvål så hitta nån annan form av duschcreme/duscholja så slipper hon sveda och klåda och du behöver inte vara där och skölja. 

Den tvättas med vatten och inget annat, det är inte därför det kliar, utan på grund av lite snabb torkning efter toalettbesök. 
  • Anonym (Beror på barnet)

Finns ju ingen magisk ålder utan det beror ju på barnets mognad och motivation. Tror absolut att jag hjälpte barnen på ett eller annat sätt när de var 5 år. De behövde ju fortfarande hjälp att torka rumpan efter bajsning så det kändes inget suspekt med att hjälpa dem med duschen. Viktigast är ju att det blir rent. Sen ska man självklart guida barnet att göra saker självständigt, men där är barn olika.

Mina söner hade noll kroppslig integritet vid 5 år ålder jämtemot oss föräldrar. Min yngste hade gärna blivit torkad i rumpan flera år till av bekvämlighetsskäl men där sa vi nej när han kunde det själv. 

• cosinus

Så länge jag bytt blöja på barnen typ. Med ett enda undantag och det är om det varit bajsolyckor i kalsongerna (tjejerna har aldrig misslyckats på det sättet som små). Då har killarna fått rumpan tvättad med tvättlapp innan de fått nya kallingar.

När det varit större än så har jag ofta låtit dem bada på kvällen. Antingen i balja eller badkar och då blöts ju de delarna av kroppen rejält och det har aldrig funnits något behov av hjälp.

• Anonym (Vaaafaaan)

Amen herregu, det handla om ett litet barn på 5 år.
    va fan är probleme? alla barn är olika och behöver olika saker.
    Gör det som känns bäst för dig och ditt barn  och skit i alla andra.

• Anonym (N)

Det är inte ett dugg sjukt. Du är ju barnets förälder och inte random pedofil. Däremot börjar barnet väl bli i den åldern att hon, för sin egen skull, kanske ska lära sig göra det själv. Mitt äldsta barn var runt 5 år när hen började sköta det själv. Yngsta barnet är 4 och hen hjälper jag ännu.

• Anonym (A)
    Anonym (N) skrev 2022-05-24 14:27:33 följande:
    Det är inte ett dugg sjukt. Du är ju barnets förälder och inte random pedofil. Däremot börjar barnet väl bli i den åldern att hon, för sin egen skull, kanske ska lära sig göra det själv. Mitt äldsta barn var runt 5 år när hen började sköta det själv. Yngsta barnet är 4 och hen hjälper jag ännu.
    Håller med
  • Aliona

Vi hjälper också vårt barn att tvätta sig i rumpan, och han är 5,5 år. Tycker inte att det är konstigare än att vi hjälper honom att borsta tänderna eller tvätta håret. 

• Anonvm

Min stora fyller 6 sen höst, hon har fått torka sig efter toabesök själv under uppsikt sen hon var lite efter 5.
    Hon börjar förskoleklass till hösten och då vill det ju till att hon klarar detta själv.

Vid badning/dusch så har hon fixat detta själv längre än jag kan minnas nu, innan hon fyllde 4 iaf. Aldrig haft problem med vaken konstig lukt eller infektioner/irritation där nere.

• Anonym (Lo)

Inget konstigt med det, du är barnets mamma. Min man och jag tvättar av vår 4 åriga pojke, rumpa och snopp, inte heller några konstigheter. Fram till skolålder känns det definitivt inget konstigt med det. 

Svar på tråden Hur länge hjälpa barn med intimtvätt?