• Anonym (Cars)

Panikångest under bilkörning

Är det någon mer som lider av detta? 
    Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan, när jag körde på en motorväg.  Det gick fort (hastighetsbegränsningen var 110) och fanns ingen vägren.
    Jag fick en panikångestattack och hade ingenstans att ta vägen!  
    Jag hade mina två barn i bilen, och trodde vi skulle dö.   Hjärtat slog extremt fort, jag fick yrsel och overklighetskänslor, skakade i hela kroppen och händerna svettades så de gled på ratten.
    Detta var så vidrigt.   Har provat att köra på motorväg några gånger efter, men det slutar alltid med att jag får panik igen, och måste köra av vid närmaste avfart...
    Det går hur bra som helst att köra på andra vägar, och särskilt i stan, där jag inte måste köra fort. 

• Svar på tråden Panikångest under bilkörning
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (Exit) skrev 2022-05-28 23:30:38 följande:
    Det var det dummaste jag läst på länge.

När man får en panikångestattack kan man inte tänka klart och man kan göra irrationella saker pga panikångesten för att man bara måste ur känslan/situationen NU NU NU! 

Du har nog aldrig haft en riktig panikångestattack om du inte tror att man kan tappa omdömet. 
    Ja DU kanske tappar omdömet men det gör inte de flesta med panikångest. Visst söker man utvägar men inte fan kör man ner i havet för det.
  • Anonym (Cars)

Anonym (Exit),  du väljer att vara anonym, ja ...  Inte förvånande...
    Hur kan du kväka ur dig att jag inte bör köra bil alls? 
    Att jag är en "stor risk i trafiken"?
    Och sen, efter att ha läst tråden:  "Kör inte på motorväg då".
    Du har alltså själv haft samma problem som jag?   Hur fixade du det?    Kan du köra på motorväg nu? 
    För det är väl inte så att du hävdar åsikt om något du själv inte vet något om?  
    Blir så trött på alla nollor i tråden som inte kan svara eller tillföra något alls...

• Anonym (Cars)

Och jo,  "Anonym Exit",  det är inte ovanligt att ha fobi för vissa moment i bilkörning.  Det är faktiskt vanligare än spindelfobi.
    Gissar du bara när du skriver? 

• Anonym (hm)
    Anonym (Cars) skrev 2022-05-30 23:58:31 följande:

Anonym (Exit),  du väljer att vara anonym, ja ...  Inte förvånande...
    Hur kan du kväka ur dig att jag inte bör köra bil alls? 
    Att jag är en "stor risk i trafiken"?
    Och sen, efter att ha läst tråden:  "Kör inte på motorväg då".
    Du har alltså själv haft samma problem som jag?   Hur fixade du det?    Kan du köra på motorväg nu? 
    För det är väl inte så att du hävdar åsikt om något du själv inte vet något om?  
    Blir så trött på alla nollor i tråden som inte kan svara eller tillföra något alls...

Det är väl självklart att du är en stor risk ute i trafiken om detta sker " Hjärtat slog extremt fort, jag fick yrsel och overklighetskänslor, skakade i hela kroppen och händerna svettades så de gled på ratten."
    Tycker du själv på riktigt att det är säkert att ha sådana förare ute på vägarna? För mig är det likvärdigt till rattfylleri. 

Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut men om du har möjlighet rekommenderar jag att köpa några körlektioner och berätta om detta problem för läraren så ni kan fokusera på motorvägar. Utöver terapin jag utgår från att du redan går i.
  • Anonym (Cars)
    Anonym (hm) skrev 2022-05-31 00:06:00 följande:
    Det är väl självklart att du är en stor risk ute i trafiken om detta sker " Hjärtat slog extremt fort, jag fick yrsel och overklighetskänslor, skakade i hela kroppen och händerna svettades så de gled på ratten."
    Tycker du själv på riktigt att det är säkert att ha sådana förare ute på vägarna? För mig är det likvärdigt till rattfylleri. 

Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut men om du har möjlighet rekommenderar jag att köpa några körlektioner och berätta om detta problem för läraren så ni kan fokusera på motorvägar. Utöver terapin jag utgår från att du redan går i.
    Det händer bara på motorvägen, har jag ju förklarat ett antal gånger!     Aldrig annars.
    Jag efterfrågade andras erfarenhet av detta,  inte en massa svammel från andra som tror sig veta. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Cars) skrev 2022-05-31 00:22:02 följande:
    Det händer bara på motorvägen, har jag ju förklarat ett antal gånger!     Aldrig annars.
    Jag efterfrågade andras erfarenhet av detta,  inte en massa svammel från andra som tror sig veta. 
    Vad spelar det för roll? Du är ute och kör på motorvägen i princip rattfull. Det är ingen ursäkt om man bara kör rattfull 1% av gångerna. Du är fortfarande ute och utsätter andra oskyldiga människor för fara. 

Har man ett så dåligt omdöme att man inte förstår problemet med det ifrågasätter jag ditt omdöme på vägen i stort och nej då bör du inte köra alls. 
  • Anonym (Cars)
    Anonym (hm) skrev 2022-05-31 00:48:09 följande:
    Vad spelar det för roll? Du är ute och kör på motorvägen i princip rattfull. Det är ingen ursäkt om man bara kör rattfull 1% av gångerna. Du är fortfarande ute och utsätter andra oskyldiga människor för fara. 

Har man ett så dåligt omdöme att man inte förstår problemet med det ifrågasätter jag ditt omdöme på vägen i stort och nej då bör du inte köra alls. 
    Jag kör INTE på motorvägar.   
    Jag kör aldrig på motorvägar  
    Har du svårt att förstå skriven text? 
  • Anonym (Cars)

Förtydligar det jag trodde var självklart:  Jag klarar inte av att köra på motorvägar (alltså kör jag inte på motorvägar)
    Är det någon som upplever/upplevt samma, hur har ni gjort för att övervinna ångesten? 
    Alla andra kan gå och hitta på nåt roligare att fördriva eran tid med..

• Anonym (hm)
    Anonym (Cars) skrev 2022-05-31 01:06:40 följande:
    Har du svårt att förstå skillnaden på dina egna tankar och skriven text? Du har aldrig skrivit något om att du aldrig kör på motorvägar förens detta inlägg.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Cars) skrev 2022-05-31 01:06:40 följande:
    Men för helvete! Det är ju det som är problemet här. Du måste tydligen enligt alla självutnämnda kbt-experter här i tråden köra på motorväg för att övervinna rädslan. Och då är du förmodligen värre än en rattfull förare.

Sök professionell hjälp. Du har inte på vägarna att göra. Tyvärr är din insikt om att framföra en fordon i ditt tillstånd lika begränsad som en missbrukares. Du vill inte förstå vilken fara du utsätter inte bara dig själv utan även andra på vägarna.

Och snacket om att inte köra på motorväg håller inte. För det finns ingen sådan möjlig begränsning på svenska körkort.
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (hm) skrev 2022-05-31 00:48:09 följande:

Ja då får ju INGEN köra bil då alla kan drabbas av känslor som ångest :) 
  • Anonym (Ewa)
    Jonnynilsson skrev 2022-05-31 08:07:08 följande:
    Men för helvete! Det är ju det som är problemet här. Du måste tydligen enligt alla självutnämnda kbt-experter här i tråden köra på motorväg för att övervinna rädslan. Och då är du förmodligen värre än en rattfull förare.

Sök professionell hjälp. Du har inte på vägarna att göra. Tyvärr är din insikt om att framföra en fordon i ditt tillstånd lika begränsad som en missbrukares. Du vill inte förstå vilken fara du utsätter inte bara dig själv utan även andra på vägarna.

Och snacket om att inte köra på motorväg håller inte. För det finns ingen sådan möjlig begränsning på svenska körkort.
    Men vad är ditt problem? Ts kör ju inte ens motorväg, så hur kan det vara ett problem? Hon kör väl vart fan hon vill. 
  • Anonym (Min man har så)

När min man började öva på att övervinna sin rädsla så körde han korta sträckor, mellan två avfarter. Alltid när det var lite trafik, bra väder och när han mådde bra (inte för trött tex). Jag var också tvungen att vara med i bilen som säkerhet. Han kanske övade någon gång i månaden så det tog flera år. Han körde samma sträcka ett par gånger och sen avancerade han vidare. Jag försökte ibland pusha på men i början var han noga med att inte tänja på sina gränser. Sen efter kanske två, tre år vågade han tänja lite mer.

• Anonym (A)
    Anonym (Ewa) skrev 2022-05-31 16:04:48 följande:
    Men vad är ditt problem? Ts kör ju inte ens motorväg, så hur kan det vara ett problem? Hon kör väl vart fan hon vill. 
    Håller med
  • Anonym (Ewa)
    Jonnynilsson skrev 2022-05-31 08:07:08 följande:

Det är som att säga- har du huvudvärk, migrän, magvärk så ska du aldrig någonsin köra bil! Det är samma sak, människor drabbas av olika tillstånd som kommer och gå. Ångest är inte ett varaktigt tillstånd.
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (Min man har så) skrev 2022-05-31 19:54:26 följande:

När min man började öva på att övervinna sin rädsla så körde han korta sträckor, mellan två avfarter. Alltid när det var lite trafik, bra väder och när han mådde bra (inte för trött tex). Jag var också tvungen att vara med i bilen som säkerhet. Han kanske övade någon gång i månaden så det tog flera år. Han körde samma sträcka ett par gånger och sen avancerade han vidare. Jag försökte ibland pusha på men i början var han noga med att inte tänja på sina gränser. Sen efter kanske två, tre år vågade han tänja lite mer.

Låter väldigt klokt!! :)
  • Anonym (Cars)
    Anonym (hm) skrev 2022-05-31 02:37:24 följande:
    Har du svårt att förstå skillnaden på dina egna tankar och skriven text? Du har aldrig skrivit något om att du aldrig kör på motorvägar förens detta inlägg.
    Jag skrev att jag klarar inte att köra på motorvägar.
    Det tolkar du som att jag kör rattfull på motorvägar.
    Såklart kör jag inte på motorvägar eftersom jag inte klarar av det.
  • Anonym (Cars)

Anonym (Min man har så):   Tusen tack för bra tips! 
    Jag ska börja träna så tillsammans med min man.

• Anonym (löser sig)

Det kommer släppa ska du se, ge det lite tid bara. 

Svar på tråden Panikångest under bilkörning