Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Prepping

Har preppat i ca 15 år.

Har mat för ett år ungefär. 3st frysar. El-verk med bränsle. Ved-eldad spis. Ved för flera år. Eget vatten och avlopp. Van vid att vara ute och klara mig i naturen under perioder. Är i övrigt händig.

Bästa rådet jag har. Använd prylarna. Väldigt mycket av det jag köpt har visat sig inte fungera eller vara fel saker.

Enklaste sättet är att prova att tälta några dagar. Klarar du av att vara ifrån civilisationen en vecka i tältet så har du vad du behöver för det mest grundläggande. I annat fall märker du vad du saknar, vad som fungerar och inte fungerar.

• Friger
    Tom Araya skrev 2022-07-20 22:58:58 följande:
    Det första alternativet känns mest sannolikt och rimligt.
    Ingen behöver bekymra sig över krisberedskap om jorden går under, jag lovar.
    Nä, går jorden under så blir ju allt jätteenkelt. Köpläge på börsen! Kanske kan man få majoritet i Volvo sista dagen? Vem vet? :)

Personligen tror jag att en eventuell katastrof kan innebära längre än 72timmar. Ett sådant scenario som inte innefattar världskrig är en systemkollaps i el-nätet under en köldknäpp.

Att slå på strömmen igen skulle ta dagar. På den tiden hinner värmesystem och vattenledningar frysa sönder om det är en köldknäpp och alla möjliga effekter som är ganska dåliga.

Våra "kära" politiker har misskött elnätet rätt länge nu. Antalet incidenter ökar stadigt för varje år. Systemkollaps är inget orimligt scenario även om partiell kontrollerad bortkoppling av laster är planen vid överbelastning.
  • Friger
    Anonym (Fm) skrev 2022-07-21 09:19:07 följande:

Är krigsplacerad lång hemifrån och det har prio för mig. Min sambo jobbar inom en samhällsviktiga funktion och tänker inte överge den. Så ingen fanflykt för oss

Vi har mat mm samt möjlighet för tillagning och behålla värmen ca en vecka. Vatten för hygien och matlagning har vi utanför knuten. Dricksvattnet roterar vi några liter. 

Gillar din inställning! (så länge den där krigsplaceringen inte är på Mallis)

Finns manuella små bärbara vattenpumpar och liknande som kan leverera för sammanhanget obegränsat med dricksvatten.

Sök på:
    -Katadyn
    -Lifestraw
    -MSR

Själv har jag en MSR Guardian, lite dyr. Mycket dyrare än när jag köpte den såg jag. Enkel att bära med sig och du kan i princip pumpa vatten från en vattenpöl och få drickbart vatten. Har använt den mycket med bra resultat.

Lifestraw har jag också några flaskor av typ dricksflaskor. De fungerar säkert men.... Du får "suga som fan" för att få i dig vatten. Visst... Är det nöd. Men roligt är det ju inte. Ser ut som man övar för en porrfilmsinspelning.

Rekommenderar att ni köper någon historia med hand-pump eller gravitationsfilter.
  • Friger
    monline skrev 2022-07-30 20:19:45 följande:

Några saker jag inte tycker är viktigt är tält och vapen som amerikanska preppers gärna pratar om. Inte ens människorna i Ukraina har användning av tält idag. Gick de omkring med hagelbössa skulle de bara bli måltavlor för ryssarna. Innan det blir så illa att vi behöver vapen för att försvara våra konserver mot hungriga grannar så har svenska staten evakuerat staden vi bor i. Däremot tycker jag man kan vara förberedd för mer långdragna kriser än vad MSB råder.

Svenska Staten är erkänt duktiga på att misslyckas fullständigt vid all form av krishantering.

Tror inte du kan räkna med någon fungerande hjälp därifrån om det händer något stort.

Däremot tror jag mer på händelser som exempelvis omfattande strömavbrott än krig under den närsta åren.
  • Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 17:01:17 följande:

Jag undrar om någon använder strömförsörjning som går på bensin eller något annat.

Tänker om ström stängs av i vinter och de som jag bor i lägenhet. Vad kan man använda för att värma upp ett rum?

Jag kan absolut stänga av rum och har kläder, filtar, täcken om så behövs.
    I min lägenhet har jag en inglasad balkong, är det ok att köpa infravärme dit? Jag bor i en hyresrätt. Förutom mitt Trangia kök så har jag en massa ljus för att få ljus o värme.
    Men de räcker ju inte i all evighet... Dessutom har jag en del fotogenlyktor. 

Just nu skrämmer vintern mig lite eftersom det finns indikationer om att ström kommer stängas av under perioder under vintern.

Hur tänker ni andra?

Jag har ett 3-fas elverk och ett par hundra liter bränsle. Värmer med ved. Vid strömavbrott så kör jag nog el-verket några timmar om dagen uppdelat på 2-3 pass.

Du ska vara lite försiktig med att elda inne lite beroende på hur ventilationen fungerar.

Har du mekanisk ventilation så slutar ju fläkten snurra om strömmen bryts.

Om strömmen bryts. Fyll genast upp badkaret och vattenflaskor och annat med vatten.

Kommer att bli jättedyrt med dagens el-pris att köra infravärme på balkongen.
  • Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 21:54:33 följande:
    Finns det inte såna där infravärmare som går på fotogen? Eller heter de inte infravärmare då?

Jag har inte mekanisk ventilation här hemma.
    Jo, jag har en sådan hemma som går på fotogen. Batteristart och fungerar utmärkt. Köpte förut när jag bodde i lägenhet. Fotogen går att köpa på ett ställe som heter "Fogas". Kan du köpa dunkar.

Ha bara koll på att utrymmet du kör den i är väl ventilerat.
  • Friger
    Tom Araya skrev 2022-09-07 18:43:20 följande:

Lars och Lena Wilderäng föreläste om prepping idag på bibloiteket i Sölvesbborg.
    Var det någon här som var där?

Nä, bor inte där men hade inte besökt honom oavsett vad. Han har utvecklats till en stropp och översittare av rang. 

Hans tjej vet jag inget om.

Vad vet han om prepping? Jag har fått för mig att han är en teoretiker.
  • Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-09-02 21:57:04 följande:
    Tänkte isåfall ha den på min balkong. Den är ca18kvm och inglasad. Så då kan jag öppna upp lite så det blir ventilation.
    Låter bra, sov inte med den på bara! :)
Svar på tråden Prepping