• Anonym (Preppan)

    Prepping

    Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?


    Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.


    Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

    Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

  • Svar på tråden Prepping
  • Anonym (Fundersam)

    Varför preppar du? Är det för de där 72 timmarna som staten rekommenderar eller tror du att jorden kommer att gå under av någon anledning?

  • Anonym (Fundersam)

    Och hur länge ska ditt förråd räcka? Hur tänker du kring toalettbesök, hygien, värme, matlagning? Vatten kan sparas ungefär en vecka i dunk, men det har du säkert koll på redan.

  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-05-28 20:25:07 följande:

    Varför preppar du? Är det för de där 72 timmarna som staten rekommenderar eller tror du att jorden kommer att gå under av någon anledning?


    En vecka är det nu enligt msb. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-05-28 20:49:20 följande:
    En vecka är det nu enligt msb. 
    Okej
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-05-28 20:49:20 följande:
    En vecka är det nu enligt msb. 
    Jaså? Länka gärna för trots att jag följer nyheterna så har jag inte hört nåt om det.
  • Anonym (Preppan)

    Vad jag hört blir vatten aldrig gammal MEN däremot ta smak av dunkarna. Vattnet kan vara bra att byta ut var sjätte månad. Men för att få bort plastsmaken kan man se till att "tvätta" ur dem med en skvätt klorin.


    Jag började strax innan pandemin men har fortsatt under de här åren av och till. 
    Maten jag har räcker bra mycket längre än en vecka men de byter jag ut genom att äta det jag har och köper nytt.

    T.ex. Mylar påsarna kan förlänga innehållets (torrvaror) hållbarhet med 25-30 år. Socker blir aldrig gammalt om man förvarar det rätt. Slutdatumet på t.ex. aluminiumburkar är irrelevant eftersom innehållet håller flera år längre. Men smaken kanske inte håller samma standard några år efter datumet gått ut och det är det som datumet står för. 


    Men om inte shf så är jag bara glad och det jag köpt kan man ju använda ändå Glad

  • Anonym (Yenia)

    Tänkt börja .. har två behållare som rymmer ganska mycket vatten, tänkte skaffa mer torrvaror konserver och stearinljus 

    men helst vill jag bara lämna detta skitland det blivit till. Eller vill och vill men tror det är smartast. 

  • Anonym (Preppan)

    Konserver! Tack jag kom inte på ordet när jag skrev  Cool 
    Aluminiumburkar...Skäms pinsamt

    Det är bra att börja någonstans. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis. Men vi kanske är lite blåögda och tror att inget kan hända här. Men det kanske är dags att vakna upp. Att vara lite förberedd är inte dumt utan smart.

    Har man djur så bör man förbereda för dem också. 

    Det finns en hel del böcker att köpa ang. att förbereda sig dvs. prepping. De finns som både ljud och pappersböcker.
    OM nu shf och elen slås ut så är det bättre med pappersböcker. 

Svar på tråden Prepping