• monline

Prepping

En bug-out-bag tycker jag är en bra idé. Bra i det enkla scenariot att det börjar brinna hemma. Då har man det viktigaste i en väska nära dörren. Även bra att slänga med i bilen om man åker långt ibland och kanske blir stående i vinterkyla några timmar.

Tidsfördriv som inte kräver batterier är en annan bra idé. En tjock bok. En kortlek eller ett litet brädspel om man är två. Ett par tärningar räckte för att roa folk en gång i tiden.

• monline
    Anonym (Värdelöst utan vapen) skrev 2022-07-30 20:00:09 följande:

Jag känner att som ensamboende kvinna i en sån situation hade jag blivit rånad.  Så prepping blir onödigt eftersom jag inte kan köpa vapen att skydda mig och mina saker med.

I usa hade jag gjort det...men utan vapen känns det bara som det skulle göra mig till en måltavla.

Du tänker worst case och samhällskollaps. Det är inte det vanligaste scenariot.

Jag har redan haft användning av min prepping. De där dagarna i början av pandemin då alla panikhandlade i affärerna, då tog jag det lugnt. Jag hade redan mat för en månad och gott om toapapper. :)
  • monline

Några saker jag inte tycker är viktigt är tält och vapen som amerikanska preppers gärna pratar om. Inte ens människorna i Ukraina har användning av tält idag. Gick de omkring med hagelbössa skulle de bara bli måltavlor för ryssarna. Innan det blir så illa att vi behöver vapen för att försvara våra konserver mot hungriga grannar så har svenska staten evakuerat staden vi bor i. Däremot tycker jag man kan vara förberedd för mer långdragna kriser än vad MSB råder.

• monline

Apropå pandemi. En till sak som kan vara bra att ha är andningsskydd med skyddsklass FFP3. Även handsprit, men med skruvkork, annars dunstar alkoholen med tiden.

• monline
    Anonym (en till) skrev 2022-07-31 01:23:30 följande:

Jag har bara överskotts lager av sånt jag använder på regelbunden basis. (Har insett att "bra att ha grejer" i form av mat bara tar onödig plats.) Jag har mest av  ris,pasta,quinoa, hårdbröd, krossade tomater, socker mjöl m.m.Man kommer långt på pasta och krossade tomater om det väl skulle bli kris. Vatten har jag självklart också. Odlar lite lätt med potatis, men detta kan utökas om det skulle bli t.ex ransonering.

Hur långt laget av hårt bröd har du? Jag gjorde misstaget att köpa hem för mycket, "hårt bröd blir ju inte gammalt i första taget". Men man riskerar då att brödbagg växer till sig märkte jag! Kräks
  • monline
    Anonym (en till) skrev 2022-07-31 20:11:44 följande:

Usch, det lät inget trevligt :( Jag har 5 dubbelpaket från wasa, så inga jättemängder. Vi äter några skivor varje vecka

Det är ungefär vad jag hade, och jag åt ändå ett par skivor varje dag. Förslutna behållare räcker tyvärr inte eftersom brödbaggens ägg kommer med paketet från affären. I värsta fall kan ägg hunnit bli larv och bagge inom 1,5 månad. En bagge kan lägga 100 nya ägg så det vill man ju inte var med om. Flyger gör de jävlarna också.

Men jag läste att man kan lägga brödet i frysen några dagar för att ha ihjäl eventuella inkräktare.
Svar på tråden Prepping